Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2680177_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2023
2023-1006
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 70:
Kan ministeren redegøre for, om de mål for klimareduktioner, som
Københavns Lufthavn fremlægger i deres såkaldte miljøvurdering
(som er et tillæg med særskilt høringsfrist til udkastet til lovforslag
om rammerne for udvikling af Københavns Lufthavn), har nogen
bindende virkning for lufthavnen endsige for luftfartsbranchen?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at Københavns Lufthavne A/S har fået
gennemført en miljøvurdering af den plan for udviklingen af Kø-
benhavns Lufthavn, Kastrup, som et forslag til lov om rammerne
for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal muliggøre.
Miljøvurderingen er udarbejdet af hensyn til den politiske og of-
fentlige interesse i miljøeffekter af udviklingen af Københavns
Lufthavn, selvom lovforslaget ikke er miljøvurderingspligtigt.
Det skal bemærkes, at miljøvurderingen ikke er et tillæg til lov-
forslaget, og der skal således ikke ske en endelig vedtagelse af ”Plan
for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup”, da denne alene er
udarbejdet med henblik på at kunne miljøvurdere og anskueliggøre
en udvikling, der muliggøres med forslag til lov om rammerne for
udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup.
Det er således ikke formålet med miljøvurderingen at opstille kli-
mareduktionsmål med bindende virkning for København Lufthavn
eller luftfartsbranchen i almindelighed.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om de mål for klimareduktioner, som Københavns Lufthavn fremlægger i deres såkaldte miljøvurdering, har nogen bindende virkning for lufthavnen endsige for luftfartsbranchen, til transportministeren
2680177_0002.png
Side 2/2
Trafikstyrelsen har desuden adspurgt Københavns Lufthavne A/S,
som oplyser følgende:
”De klimamål for Københavns Lufthavn, som er nævnt i miljøvur-
deringen, er dels udtryk for Københavns Lufthavns egne planer,
dels for Klimapartnerskabet for Luftfarts anbefalinger om at sikre
en markant reduktion af CO2-udledningen fra henholdsvis lufthav-
nen og luftfarten.
Dertil kommer, at branchen forventes reguleret på dette område de
kommende år, herunder som følge af Klimalovens bestemmelser
om en 70 pct. CO2-reduktion af Danmarks samlede udledninger i
2030.
Udover regeringens forslag om 100 pct. grønne indenrigsflyvninger
i 2030 skal det fremhæves, at luftfartsbranchens klimapåvirknin-
ger er underlagt EU-regulering, i regi af Fit for 55 og RefuelEU Avi-
ation, som forventes vedtaget i 2023. Den foreslåede EU-regulering
indeholder krav om stigende iblanding af bæredygtige brændstof-
fer (SAF) frem mod 2050, ligesom at gratiskvoterne for luftfarten
udfases.””
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen