Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2680179_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2023
2023-1006
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 67:
Kan ministeren fremlægge, hvor meget yderligere CO2e-udslip 10
mio. flere passagerer fra Københavns Lufthavn vil medføre, herun-
der i forhold til effekten af flystriber?
Svar:
Der er stor usikkerhed forbundet med CO2e-udslippet, der vil
komme af 10 mio. flere passagerer fra Københavns Lufthavn.
Sammenhængen mellem CO2e-udslippet og passagertallet afhæn-
ger blandt andet af udviklingen i antal flyoperationer og CO2-in-
tensiteten ved det anvendte drivmiddel.
I forhold til antallet af flyoperationer er antallet af flyoperationer i
Københavns Lufthavn faldet med ca. 4 pct. i perioden 2004-2019
1
,
hvor tallene er sammenlignelige. I samme periode er passagertallet
steget med 60 pct. Det stigende passagertal har således i de sidste
15 år ikke medført flere flyvninger til og fra Københavns Lufthavn.
I forhold til CO2-intensiteten af flyvninger er det regeringens am-
bition, at hele indenrigsluftfarten senest i 2030 skal være grøn.
Samtidig er der i EU for nylig vedtaget en stramning af kvotehan-
delssystemet, der vil gøre det dyrere for luftfartsektoren at udlede
CO2 og derigennem tilskynde til mindre CO2-intensive flyvninger.
Dertil pågår der forhandlinger i EU om et fælleseuropæisk grønt
iblandingskrav for luftfartsektoren. Den teknologiske udvikling gør
Covid-19 medførte en stor nedgang i passagertallet i 2020, 2021 og til
en vis grad 2022, hvorfor tallene i disse år ikke er sammenlignelige
med tidligere år.
1
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om ministeren kan fremlægge, hvor meget yderligere CO2e-udslip 10 mio. flere passagerer fra Københavns Lufthavn vil medføre, herunder i forhold til effekten af flystriber, til transportministeren
2680179_0002.png
Side 2/2
også at fly bliver mere brændstofsøkonomiske. Det er således for-
ventningen, at CO2-intensiteten ved flyvninger bliver mindre over
de kommende år.
For så vidt angår non-CO
2
-effekter fra dannelsen af kondensstriber
har jeg bedt om bidrag fra Klima-, Energi og Forsyningsministe-
riet, der oplyser følgende:
”Flere faktorer har indflydelse på den konkrete klimaeffekt af kon-
densstriber herunder vejrforhold, flyvehøjde og aromatindhold i
brændstoffet, og derfor er der også stor usikkerhed om effekten.
Non-CO
2
-effekten medregnes som udgangspunkt ikke ved opgø-
relse af klimapåvirkningen af kondensstriber, hvilket bl.a. skyldes,
at der ikke findes metoder til opgørelse af klimaeffekter for kon-
densstriber under FN’s klimapanel, som ligger til grund for Dan-
marks nationale klimaregnskab. Desuden er der ikke international
konsensus om CO2-effekten af kondensstriber.
Med de nyligt afsluttede forhandlinger om en revision af EU’s kvo-
tehandelssystem er det bl.a. besluttet, at Europa Kommissionen
skal indføre et system til overvågning, rapportering og verifikation
for non-CO
2
-effekter i 2025 med henblik på at opnå et datagrund-
lag for reguleringen af non-CO
2
-effekter. Europa Kommissionen
skal herefter senest i 2028 fremlægge en rapport om resultaterne
og på den baggrund, hvis passende, fremsætte et lovforslag for
håndtering af non-CO
2
-effekter.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen