Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2680171_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2023
2023-1006
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 66:
Kan ministeren give bud på, hvad baggrunden er for, og hvornår
Københavns Lufthavn forestiller sig, at antallet af passagerer kom-
mer op på 40 mio., som det nævnes i udkastet til lovforslag om
rammerne for udvikling af Københavns Lufthavn, jf. TRU alm. del
– bilag 61?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen har forelagt spørgsmålet for Københavns Luft-
havne A/S (CPH), som oplyser følgende:
”Der er stadig usikkerhed om passagervæksten efter Covid-19 kri-
sen, men blandt de 48 største lufthavne i Europa opleves der ifølge
lufthavnenes internationale brancheorganisation, ACI, en vækst på
107 pct. pct. fra 2021 til 2022. I CPH steg trafikken til 22 mio. pas-
sagerer i 2022 fra 9,1 mio. passagerer i 2021. Passagertallet i CPH
ligger nu på ca. 83 pct. af passagertallet i 2019.
CPH forventer at være tilbage på 2019-niveauet på 30 mio. passa-
gerer mellem 2025 og 2028. Herefter forventes det, at passageran-
tallet vil fortsætte med at stige. Dette understøttes af prognose fra
flyselskaberne internationale brancheorganisation IATA, der for-
venter, at 2019 niveauet for internationale passagerer nås i 2026.
CPHs passagertal steg fra 20 mio. til 30 mio. på 13 år fra 2005 til
2018, hvilket svarer til en gennemsnitlig årlig vækst på 3,3 pct.
Med denne vækstrate på 3,3 pct. fra 30 mio. i 2025 vil passagertal-
let blive 40 mio. i 2034.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om ministeren kan give bud på, hvad baggrunden er for, og hvornår Københavns Lufthavn forestiller sig, at antallet af passagerer kommer op på 40 mio., som det nævnes i udkastet til lovforslag om rammerne for udvikling af Københavns Lufthavn, til transportministeren
2680171_0002.png
Side 2/2
Vækstraten forventes at blive påvirket af øgede omkostninger til
bl.a. den grønne omstilling, hvor krav om erstatning af traditio-
nelle brændstoffer med bæredygtige brændstoffer vil øge prisen på
flyrejser. Såfremt de 30 mio. passagerer først nås i 2028, og den ef-
terfølgende vækstrate kun bliver 2 pct., så vil antallet af passagerer
på 40 mio. indtræffe i 2042.””
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen