Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2664891_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. februar 2023
2023-943
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. februar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 64:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/1-23 fra Borger-
gruppen for Karup-linjen samt oplæg fra foretræde 7/2-23 vedrø-
rende Den Midtjyske Motorvej, jf. TRU alm. del - bilag 36 og 76?
Svar:
I aftalen om ”Infrastrukturplan 2035” blev der reserveret en
ramme på 3,9 mia. kr. til anlæg af ny midtjysk motorvej mellem
Løvel og Klode Mølle. Der blev afsat 65 mio. kr. til en VVM-under-
søgelse af projektet, som både omfatter linjeføringer øst og vest om
Viborg samt en mulig udbygning af den eksisterende Rute 13 - en
såkaldt ”0+løsning”.
Vejdirektoratet gennemførte i sommeren 2022 en indledende hø-
ring af projektet, hvor der også blev afholdt borgermøder, og der
var mulighed for at indsende høringssvar til Vejdirektoratets videre
behandling af projektet.
Der var mange høringsvar i høringsfasen, og jeg er glad for, at så
mange borgere har indsendt gode og brugbare input til processen.
Det har givet mulighed for at tilpasse projektet, og Vejdirektoratet
har også med baggrund i høringssvarene foreslået tilpasninger af
projektet.
Det er min forståelse, at også borgergruppen for Karup-linjen har
fremsendt høringssvar. Vejdirektoratet har viderebearbejdet for-
slaget om en Karup-linje, og vurderer bl.a., at Karup-linjen har en
anlægsomkostning, der er ca. 900 mio. kr. højere end løsningen
vest om Viborg fra Klode Mølle. Projektforslaget via Karup vil der-
for ikke kunne holdes inden for den reserverede økonomiske
ramme på 3,9 mia. kr. Derudover er det Vejdirektoratets vurde-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/1-23 fra Borgergruppen for Karup-linjen samt oplæg fra foretræde 7/2-23 vedrørende Den Midtjyske Motorvej, til transportministeren
2664891_0002.png
Side 2/2
ring, at Karup-linjens mere vestlige forløb vil tiltrække mindre tra-
fik, og derved give færre trafikale gevinster. Endelig er der natur-
mæssige udfordringer ved at krydse Karup Å-systemet.
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2023 har den 8. februar
2023 besluttet de to linjeføringer for en motorvej omkring Viborg,
som Vejdirektoratet skal arbejde videre med i miljøkonsekvensvur-
deringen af en ny midtjysk motorvej. Samtidig har forligskredsen
besluttet, at der ikke vil blive arbejdet videre med forslaget om en
Karup-linje i miljøkonsekvensvurderingen.
Resultaterne af miljøkonsekvensvurderingen forventes offentlig-
gjort i sommeren 2024, hvor der også vil være en afsluttende of-
fentlig høring om projektet med borgermøder. Herefter vil Vejdi-
rektoratet udarbejde et høringsnotat og en indstilling om projektet
til politisk beslutningstagen ultimo 2024.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen