Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2677151_0001.png
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 531
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. september 2022
2022-3864
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 531:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14/6-22 fra Ole Kien
og Ole-Chr. Plum vedrørende forslag til en revitalisering af jernba-
nen i Danmark, jf. TRU alm. del - bilag 315?
Svar:
Jernbanen udgør en central del af den kollektive transport i for-
hold til at sikre mobilitet, understøtte den grønne omstilling og af-
hjælpe trængsel. Togtrafikken skal derfor gerne komme styrket ud
efter en svær periode med COVID-19, således at passagerne vender
tilbage til den kollektive transport - og så der på lidt længere sigt er
endnu flere, som ønsker at tage toget.
Et bredt flertal i Folketinget har med Infrastrukturplan 2035 be-
sluttet store investeringer i infrastrukturen på jernbanen. Der er
derfor en historisk mulighed for at sikre flere passagerer og bedre
togtrafik til danskerne. Jernbaneprojekterne i Infrastrukturplan
2035 danner - sammen med DSB’s anskaffelser af nye tog - grund-
laget for et løft af jernbanetrafikken i Danmark.
Fokus de kommende år bør derfor være på at have stabilitet om-
kring organiseringen af jernbanen med henblik på at lade de cen-
trale aktører fokusere på at komme i mål med denne historiske
modernisering og opgradering af jernbanen.
Som jeg læser oplægget "En revitalisering af jernbanen i Danmark"
er forfatternes forslag til en ny organisering af jernbanesektoren i
høj grad inspireret af organiseringen i Norge, som er tilrettelagt ud
fra et norsk ønske om udbud af togtrafikken. Der er imidlertid ikke
på nuværende tidspunkt planer om yderligere udbud af statslig
togtrafik. Det virker derfor heller ikke hensigtsmæssigt at omorga-
nisere den danske jernbanesektor til en struktur skræddersyet til
udbud af togtrafikken. Jeg kan dog godt være enig i, at jernbanen
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/6-22 fra Ole Kien og Ole-Chr. Plum samt præsentation fra foretræde 31/3-23 vedrørende forslag til en revitalisering af jernbanen i Danmark, til transportministeren
2677151_0002.png
Side 2/2
har behov for en revitalisering. Jeg er imidlertid ikke enig i analy-
sen af, at problemet primært er af organisatorisk karakter. Det er
således svært at se, at løsningen på jernbanens udfordringer er at
fordoble antallet af institutioner fra de nuværende tre (DSB, Ba-
nedanmark og Trafikstyrelsen) til seks (Jernbanestyrelsen, Jernba-
nesikkerhed, Dansk Jernbanestyring, Dansk Jernbaneinfrastruk-
tur, Dansk Jernbanemateriel og DSB Operatør).
For eksempel er det vanskeligt at se, hvordan et Dansk Jernbane-
materiel skal sikres kompetencer og incitamenter til indkøbe tog,
som de ikke selv skal køre med. Eller hvordan Jernbanestyrelsen
skal have ”fokus på slutkunden” (s. 13), når de ikke selv har nogen
form for direkte kontakt til passagererne. En organisatorisk adskil-
lelse af trafikstyring og infrastrukturarbejder lægger også op til nye
koordinationsproblemer i forhold administrationen af de nødven-
dige sporspærringer i forbindelse med infrastrukturarbejder.
Så selv om man kan være enig i behovet for en revitalisering af
jernbanen, er min umiddelbare vurdering, at den foreskrevne me-
dicin ikke vil være den rette.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen