Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om:
Tilpasning af Lynetteholm og forundersøgelse af
stormflodssikring
31. maj 2022
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om ministeren vil præsentere et opdateret budget for den samlede økonomi bag etableringen af Lynetteholm inklusive infrastruktur og eventuelle ændrede skøn og vurderinger siden præsentationen i 2018, til transportministeren
Parterne bag aftalen om Lynetteholm (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) ønsker at tilpasse
projektet i lyset af de bekymringer, der har været rejst om konsekvenserne af klapning. Den
gennemførte miljøkonsekvensvurdering giver ikke anledning til bekymring, men der har været rejst
opmærksomhed om klapning fra de svenske myndigheder og andre aktører, hvilket giver risiko for
forsinkelser af projektet. Parterne er enige om, at denne tilpasning af projektet samlet set ikke skal
indebære en øget risiko for at udløse den underskudsgaranti, som Københavns Kommune har stillet til
rådighed for projektet.
Parterne er på den baggrund enige om, at der ikke klappes mere materiale i forbindelse med anlægget af
Lynetteholm. De havbundsmaterialer, der skal afgraves i forbindelse med anlæg af fase 2, indbygges i
stedet i fase 1, der er under etablering og står klar til modtagelse af overskudsjord og
havbundsmaterialer fra foråret 2023. Parterne noterer sig, at anlæg af fase 2 dermed udskydes med ca.
et år, så fase 2 står klar til modtagelse af overskudsjord forventeligt i 2026.
Parterne er endvidere enige om at justere jorddepotets perimeter (omkreds), så også den nordlige
perimeter anlægges som stendæmning i stedet for som en fangedæmning med dobbelt spunsvæg.
Herved bliver anlægsprojektet billigere, og importeret stål erstattes med sten, grus og sand fra
Skandinavien. En øget anvendelse af sten, der ofte er et overskudsprodukt fra anlægsprojekter i Sverige
og Norge, vil ligeledes kunne øge andelen af genanvendte ressourcer i projektet. Mindre spunsning vil
endvidere give mindre støj fra anlægsarbejdet, herunder mindre undervandsstøj. Parterne er ligeledes
enige om at undersøge de økonomiske, tekniske og miljømæssige konsekvenser ved at erstatte
afgravning af havbundmateriale med opsugning. Undersøgelsen heraf vil blive forelagt forligskredsen
inden ansøgningen om projektændringer, jf. anlægslovens § 4.
Parterne noterer sig således, at ændringerne i henhold til anlægslovens § 4 skal screenes i forhold til
miljøkonsekvensvurderinger og habitatvurderinger, og at myndighederne i denne forbindelse vil
etablere en referencegruppe af uafhængige eksperter med forskningsmæssige kompetencer.
Lynetteholm bidrager til sikringen af København mod stormflod fra nord, hvor der ellers ville skulle
anlægges et højt dige. For at kystbeskyttelsen mod nord bliver effektiv, skal der også anlægges en
stormflodsport i Kronløbet mellem Lynetteholm og Nordhavn. Derudover vil der skulle anlægges eller
forhøjes diger på Amager, ligesom der også skal anlægges en stormflodsport i syd ved Kalvebodbroerne,
så kystbeskyttelsen af København bliver komplet. Parterne er enige om, at der skal igangsættes en
forundersøgelse af en samlet stormflodsplan for København, hvor en stormflodssikring fra nord og syd
ses i sammenhæng med Lynetteholmsprojektet, og hvor der bl.a. ses specifikt på portløsninger i nord og
syd. Forundersøgelsen udarbejdes sammen med de berørte kommuner samt andre aktører, herunder de
store infrastrukturejere.
Parterne ønsker, at der skal ske en styrkelse af den offentlige dialog om projektet i de kommende faser.
Parterne er i forlængelse heraf enige om, at den aftalte strategiske miljøvurdering (SMV), der omfatter
anlæg af Lynetteholm i et bredere perspektiv og bl.a. inddrager byudvikling, infrastruktur og samspillet
til andre anlægsprojekter, skal gives en lang høringsperiode, og at der skal afholdes en bred teknisk
høring af SMV’en med deltagelse af eksterne eksperter. Ændringerne af projektet i medfør af
nærværende aftale inddrages i relevant omfang i SMV’en.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om ministeren vil præsentere et opdateret budget for den samlede økonomi bag etableringen af Lynetteholm inklusive infrastruktur og eventuelle ændrede skøn og vurderinger siden præsentationen i 2018, til transportministeren
Parterne noterer sig, at Lynetteholms kystlandskab virker som en stormflodssikring i stedet for et dige.
Parterne er derfor enige om at arbejde ud fra, at Lynetteholm bidrager til stormflodssikringen af
København med mindst de 400 mio. kr., som udgør Københavns Kommunes underskudsgaranti ved
tilføjelsen af kystlandskabet. Målsætningen er, at Københavns Kommunes garanti kan bortfalde, når der
foreligger en finansieringsmodel for en samlet stormflodssikring af København. Parterne noterer sig
således, at udgangspunktet for kystbeskyttelse i Danmark er, at sikringen finansieres af de lodsejere,
herunder også infrastrukturejere, der opnår en beskyttelse.
Parterne er endvidere enige om at igangsætte en analyse af en markedsmæssigt optimeret prissætning
for modtagelse af overskudsjord på Lynetteholm.
Da Københavns Kommune er medejer af projektet, vil disse tilpasninger af projektet skulle aftales med
kommunen. Der lægges således ikke op til at ændre ansvarsfordeling mellem kommune og stat.