Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2657654_0001.png
Transportministeren
7. februar 2023
2023-717
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget
Folketinget
Transportudvalget har i brev af den 26. januar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 46:
Vil ministeren redegøre for de godkendelsesprocesser, der går
forud for en udvidelse af Aarhus Havn, herunder ministeriets og
Trafikstyrelsens rolle i godkendelsesforløbet? Og vil ministeren op-
lyse, i hvilken grad Folketinget inddrages i det forløb?
Svar:
Jeg har bedt Trafikstyrelsen, som tilladelsesgivende myndighed for
havneudvidelse efter havneloven, om at bidrage til besvarelsen.
Trafikstyrelsen har oplyst følgende:
”Jf.
havnelovens
1
§ 2 kræver anlæg af ny havn eller udvidelse af
en bestående havn tilladelse af transportministeren. Administra-
tion af havnelovens § 2 er delegeret til Trafikstyrelsen, der er an-
svarlig for miljøvurderingsprocessen og sluttelig giver en admini-
strativ tilladelse til udvidelsen.
Belysning af de miljømæssige konsekvenser ved havneanlæg/-ud-
videlse fremgår af ”Bekendtgørelse om vurdering af virkning på
miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Køben-
havns Havn samt om administration af internationale naturbe-
skyttelsesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår
anlæg og udvidelse af havn”
2
. Administration af bekendtgørelsen
er delegeret til Trafikstyrelsen.
1
2
LBK nr. 457 af 23/05/2012: Bekendtgørelse af lov om havne
BEK nr. 517 af 24/03/2021: Bekendtgørelse om vurdering af virkning
på miljøet (VVM) af projekter vedrørende erhvervshavne og Køben-
havns Havn samt om administration af internationale naturbeskyttel-
sesområder og beskyttelse af visse arter for så vidt angår anlæg og ud-
videlse af havn
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: MFU spm. om ministeren vil redegøre for de godkendelsesprocesser, der går forud for en udvidelse af Aarhus Havn, herunder ministeriets og Trafikstyrelsens rolle i godkendelsesforløbet, til transportministeren
2657654_0002.png
Side 2/2
I tilfældet med Aarhus Havn skal der ske kommune- og lokalplan-
lægning samt miljøvurdering, før havnearealerne kan tages i
brug. Dette sker via Planloven og miljøvurderingsloven, som Aar-
hus Kommune administrerer.
Aarhus Havn har derfor i marts 2018 søgt Trafikstyrelsen og
Aarhus Kommune om igangsættelse af miljøkonsekvensvurdering
af en havneudvidelse. Havnen afleverede som bygherre en miljø-
konsekvensrapport i oktober 2021. Trafikstyrelsen og Aarhus
Kommune udsendte miljøkonsekvensrapporten i offentlig høring
6. januar 2022 med høringsfrist 3. marts 2022. Trafikstyrelsen
modtog godt 500 høringssvar og Aarhus Kommune godt 1.500
høringssvar.
Mange af høringssvarene angik lokale forhold, herunder behovet
for en så stor udbygning af havnen, havnens påvirkning af byen
mv. På den baggrund har der efterfølgende været en lokal proces
til afklaring af havnen og dens forhold til byen. Denne afklaring
forventes politisk færdiggjort i Aarhus Byråd - evt. med et revide-
ret projektforslag - i februar 2023. Herefter tages stilling til beho-
vet for evt. supplerende miljøvurderinger.
Trafikstyrelsens tilladelse friholder ikke ansøger fra at søge tilla-
delser iht. anden lovgivning eksempelvis havmiljøloven (klap-
ning) og råstofloven (indvinding af råstoffer og nyttiggørelse).
Disse love administreres af Miljøministeriet. Disse temaer er en
del af miljøkonsekvensrapporten, men Trafikstyrelsen er ikke
myndighed for at give tilladelserne.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen