Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2655572_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. februar 2023
2023-710
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 44:
Vurderer ministeren, at færdiggørelsen af Hærvejsmotorvejen og
en eventuel forlængelse til Vejen kan fuldt eller delvist finansieres
med EU's TEN-T-midler set i lyset af formålet om at lette og gen-
nemføre hovednettets projekter på tværs af alle transportformer?
Svar:
EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility, understøtter
udviklingen af det transeuropæiske transportnet (TEN-T), hvor
medlemsstaterne kan søge om medfinansiering til infrastruktur-
projekter inden for alle transportformer. For at et infrastruktur-
projekt er støtteberettiget til at modtage EU-støtte fra infrastruk-
turfonden skal følgende krav være opfyldt:
1. Projektet skal være beliggende på TEN-T-nettet.
2. Projektet skal opfylde de prioriteter, som følger af infra-
strukturfondens arbejdsprogram og de konkrete betingel-
ser, som Kommissionen fremsætter for de enkelte ansøg-
ningsrunder.
Den nye midtjyske motorvej mellem Løvel og Klode Mølle og den
nye motorvej mellem Give og Billund indgår ikke på TEN-T-nettet i
dag. Ligesom vejstrækningen fra Billund til Vejen heller ikke ind-
går på det danske TEN-T-net. Derfor vil disse projekter ikke være
berettiget til at modtage EU-støtte fra EU’s infrastrukturfond.
Selv hvis de tre vejstrækninger indgik på det danske TEN-T-vejnet,
vurderes det imidlertid ikke sandsynligt, at projekterne kan opnå
medfinansiering gennem EU’s infrastrukturfond.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om ministeren vurderer, at færdiggørelsen af Hærvejsmotorvejen og en eventuel forlængelse til Vejen fuldt eller delvist kan finansieres med EU’s TEN-T-midler set i lyset af formålet om at lette og gennemføre hovednettets projekter på tværs af alle transportformer, til transportministeren
2655572_0002.png
Side 2/2
Det skyldes, at det kun i meget begrænset omfang er muligt at
modtage EU-støtte til anlæg af nye eller opgradering af eksiste-
rende vejstrækninger på TEN-T-nettet.
På vejområdet tildeler Europa-Kommissionen alene EU-støtte til
vejprojekter, der opfylder én af følgende prioriteter:
Projektet indgår på de forhåndsudpegede vejstrækninger,
som følger af CEF-forordningens bilag.
2. Projektet forbedrer vejforbindelserne og adresserer flaske-
halsproblemer til havnene eller banegodsterminalerne be-
liggende på TEN-T-nettet.
3. Projektet understøtter den militære mobilitet.
Vurderingen fra mit ministerium er, at anlæg af ny midtjysk mo-
torvej, anlæg af den nye motorvej mellem Give og Billund og en
eventuel forlængelse af motorvejen fra Billund til Vejen ikke ind-
frier én eller flere af de tre ovenstående prioriteter.
For så vidt angår punkt 1 har Danmark alene én forhåndsudpeget
vejstrækning på TEN-T-nettet, som er Femern Bælt-tunnellen.
Med hensyn til punkt 2 har ovennævnte infrastrukturprojekter
ikke til formål at forbedre vejforbindelserne til TEN-T-havne eller
TEN-T-banegodsterminaler. Endeligt for så vidt angår punkt 3 vur-
deres ovenstående projekter primært at understøtte den civile in-
frastruktur og ikke den militære infrastruktur.
1.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen