Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2657774_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. februar 2023
2023-669
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 40:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5/1-23 samt materiale
fra foretræde 24/1-23 fra Randers Kommune vedrørende trafikale
udfordringer omkring Randers, jf. TRU alm. del - bilag 9?
Svar:
Jeg har stor forståelse for, at Randers befinder sig i et risikoområde
for oversvømmelse og at det er vigtigt, at kommunen gennemfører
de nødvendige foranstaltninger. Reglerne for beskyttelse mod
oversvømmelser hører under Miljøministeriet, og helt grundlæg-
gende er det en kommunal opgave at udarbejde og gennemføre kli-
matilpasningsplaner.
I forhold til klimasikring af E45, så har Vejdirektoratet efter ønske
fra Randers Kommune undersøgt muligheden for at klimasikre
motorvejen i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen for ud-
bygning af E45 mellem Randers og Aarhus N. Beregningerne og
den foreslåede klimasikring af motorvejen har taget udgangspunkt
i modelberegninger af sandsynligheden for at motorvejen vil blive
oversvømmet i forbindelse med en stormflod, hvor der er set på en
100-årshændelse. Helt overordnet er det fundet, at sandsynlighe-
den for at motorvejen bliver oversvømmet er lille.
I Infrastrukturplan 2035 blev det politisk besluttet, at der skal om-
bygges tre tilslutningsanlæg på E45 i nærheden af Randers. Tilslut-
ningsanlæggene skal ombygges for at øge kapaciteten i rampean-
læggene samt klargøre dem til en fremtidig udbygning af motorve-
jen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 5/1-23 samt materiale fra foretræde 24/1-23 fra Randers Kommune vedrørende trafikale udfordringer omkring Randers, til transportministeren
2657774_0002.png
Side 2/2
Forligskredsen bag infrastrukturplanen var enige om, at udvidel-
sen af E45 fra Aarhus til Randers kan prioriteres som led i infra-
strukturplaner efter 2035, hvor man i givet fald også kan tage stil-
ling til et tilvalg om klimasikring af E45 i området ved Gudenåen.
Det andet formål med en tredje forbindelse over Randers Fjord er
at aflaste den kommunale Randers Bro. Det er kommunerne, der
har ansvaret for håndtering og udbygning af den kommunale vej-
kapacitet. Derfor er finansieringen af sådanne udbygninger som
udgangspunkt også en kommunal opgave.
Klimabroen forbinder kommunale veje nord og syd for Randers
Fjord og kan aflaste Randers Bro. Vejdirektoratet vurderer umid-
delbart, at den ikke vil have væsentlig trafikal betydning for E45.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen