Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2763670_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. oktober 2023
2023-4311
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. september 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 357:
”Vil ministeren vil kommenteret materialet fra SMV Danmark og
Dansk Bilforhandler Unions foretræde 12/9-23 vedrørende politisk
aftale om styrket indsats mod sms-syn, jf. TRU alm. del - bilag
281?”
Svar:
Jeg kan forstå, at SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Union
den 12. september 2023 ved foretræde for Transportudvalget om
politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn har beskrevet deres
bekymringer ved særligt det aftalte tiltag vedrørende ”Uanmeldt
tilsyn hos brugtvognsforhandlere”.
Jeg skal oplyse, at jeg den 15. august 2023 modtog en henvendelse
fra direktør Jørgen Bomberg fra Dansk Bilforhandler Union om
samme, som jeg besvarede den 25. september 2023. Nedenstående
svar flugter hermed.
Det nævnte tiltag i aftalen omfatter alle forhandlere af brugte køre-
tøjer, herunder også forhandlere, der sælger både nye og brugte kø-
retøjer. Formålet er at forsøge med en ekstra tilsynsindsats ved
salg af brugte køretøjer, hvor der – som det også fremgik af DR
Kontants udsendelse – tilsyneladende kan være tale om et samar-
bejde mellem sælgere af brugte køretøjer og aktører i synsbran-
chen. Det er desuden heller ikke hensigten, at tiltaget skal begræn-
ses til personbiler, men at det vil omfatte alle typer af køretøjer.
Det er vurderingen, at indførelse af uanmeldte tilsyn hos forhand-
lere af brugte køretøjer, som et blandt flere tiltag, kan få en effekt
på både at opdage sms-syn, men også præventivt på at undgå sms-
syn. Forhandlere af brugte køretøjer har ofte en særlig tilknytning
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om ministeren vil kommenteret materialet fra SMV Danmark og Dansk Bilforhandler Unions foretræde 12/9-23 vedrørende politisk aftale om styrket indsats mod sms-syn
2763670_0002.png
Side 2/2
til synsbranchen, eftersom de skal have et stort antal køretøjer god-
kendt af en synshal, før de sælger dem videre.
Tiltaget bygger på Færdselsstyrelsens erfaring fra praktiske tilsyn
med udførte syn, hvor styrelsens synsinspektører, efter at have ud-
taget et køretøj til kontrol, indimellem oplever, at køretøjet ikke er
i synshallen, når de kommer frem. Det drejer sig om alle typer kø-
retøjer, herunder også køretøjer, der fremstilles i en synshal af for-
handlere af brugte køretøjer.
Med tiltaget er det hensigten, at Færdselsstyrelsen får et redskab til
at kontrollere, om der i større omfang findes nysynede køretøjer
hos forhandlere af brugte køretøjer, hvor fejl og mangler ikke er
påført synsrapporten. Hermed kan der være mistanke om, at køre-
tøjer ikke reelt er blevet gennemgået i en synshal. Tiltaget skal i
den forbindelse ligeledes ses som en del af styrelsens tilsyn med
synsvirksomheder.
Tiltaget skal være med til at sikre, at man som forbruger ikke i god
tro køber et køretøj som ”nysynet”, der er færdselssikkerhedsmæs-
sigt uforsvarligt, og som slet ikke ville kunne godkendes ved et syn.
Det kan i den forbindelse tilføjes, at købers ret til at reklamere over
fejl og mangler ikke vurderes at være et tilstrækkeligt værn mod at
undgå, at køretøjet kan udgøre en færdselssikkerhedsmæssig fare
for såvel andre trafikanter på vejene som for køretøjsejeren selv.
Det er nemlig ikke sikkert, at køber opdager, at der er fejl på køre-
tøjet, som f.eks. væsentlige tæringer i undervognen, eller at der er
foretaget konstruktive ændringer, der ikke er godkendt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen