Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2768304_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. oktober 2023
2023-4286
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 20. september stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 351:
Vil ministeren redegøre for det tyske Maut-system til opkrævning
af vejafgifter, herunder:
1) om et tilsvarende system med fordel vil kunne indføres i Dan-
mark til opkrævning af danske vejafgifter, og om Transportmini-
steriet tidligere har overvejet en sådan løsning? I bekræftende fald
bedes ministeriets konklusion oplyst.
2) om det tyske Maut-system i samarbejde med den tyske operatør
vil kunne udrulles i Danmark, og med den tyske leverandør som
operatør/drifter af systemet? Ministeren bedes redegøre for fordele
og ulemper ved et sådant samarbejde samt, om muligt, oplyse et
estimeret økonomisk overslag for en sådan ordning.
Svar:
Det tyske Maut-system består ligesom den kommende danske kilo-
meterbaserede vejafgift af tre dele:
1)
et system som opsamler registrering af kørte kilometer og
beregner kørselsafgift
2)
et system med kommercielle udstedere (EETS-udbydere),
som udstyrer biler med satellitsendere (fx en boks i køretø-
jet) og står for afregning
3)
et håndhævelsessystem.
Det system, som implementeres i Danmark i 2025, er derfor i høj
grad inspireret af de systemer, som allerede anvendes i Tyskland.
Sund & Bælt har været i tæt dialog med både Tyskland og Belgien
samt de danske transportorganisationer og udvalgte af deres med-
lemmer med henblik på at etablere en ordning, som er lettere at
administrere end det tyske og belgiske system. Som eksempler kan
nævnes:
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil redegøre for det tyske Maut-system til opkrævning af vejafgifter
2768304_0002.png
Side 2/3
1.
Den danske takstmodel er ikke, som i Tyskland og Belgien,
knyttet op på antal aksler på køretøjet. I Tyskland og Bel-
gien giver dette anledning til mange frustrationer hos
vognmændene, da det giver bøder, fordi chaufførerne
glemmer at registrere ændringer i antal aksler på køretøjet.
2. I Tyskland og Belgien er det op til udstederne af boksene
(satellitsenderne) at beregne antal kørte kilometer og der-
med vejafgiften, hvilket ifølge vognmændene giver anled-
ning til bøder fra Toll Collect (en af de kommercielle udste-
dere), når der er udfald i satellitsignalet fra udstyret. Der-
udover oplever vognmændene, at vejafgift beregnes for-
skelligt afhængig af udsteder. I Danmark er det alene vejaf-
giftsopkræveren (Sund & Bælt), som på baggrund af geo-
koordinater fra køretøjsudstyret beregner ruten, de kørte
kilometer og den skyldige vejafgift. Tyskland har valgt at gå
over til denne model fra 1. januar 2024.
3. I Danmark er der valgt en digital løsning, hvor det er mu-
ligt at bruge app eller købe rutebillet digitalt, hvis ens boks
ikke virker, eller man som vognmand har et kørselsbehov,
som ikke giver behov for en aftale med kommerciel udby-
der, der udstyrer lastbilen med en boks. I Belgien skal man
køre hen og trække en ny boks i en automat, hvis ikke man
har en aftale med kommerciel udbyder eller ens boks ikke
virker.
I Tyskland er der truffet beslutning om at opdatere Maut-systemet,
så det fra 1. december 2023 også skal være CO
2
differentieret lige-
som den kilometerbaseret vejafgift, der indføres i Danmark fra 1.
januar 2025. Danmark har i samarbejde med Tyskland og Østrig
designet en ens model for at klassificere køretøjer i de forskellige
CO
2
-emissionsklasser.
Systemet er designet således, at de satellitbokse, som virker i Tysk-
land og Belgien, også vil virke i Danmark og vice versa.
Det er ikke undersøgt, om dele af den tyske ordning vil kunne ud-
rulles i Danmark, eller om Tyskland vil være interesseret i at gøre
det. Det vurderes dog hverken som et muligt eller billigere alterna-
tiv, da det er lovgivningsmæssigt og udbudsteknisk vanskeligt, og
da der stadig vil være en række omkostninger forbundet med ord-
ningen til styrelser og udsteder.
Tildelingen af opgaverne i vejafgiftsordningen sker dels ved lov,
hvor det med vedtagelsen af lov om vejafgift er pålagt Sund & Bælt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministeren vil redegøre for det tyske Maut-system til opkrævning af vejafgifter
2768304_0003.png
Side 3/3
at drive ordningen. Derudover er der en række myndighedsopga-
ver, der er tildelt med vejafgiftsloven, så som klagemyndighed, ud-
arbejdelse af administrative bødeforlæg og inddrivelsen af ikke be-
talte bødeforlæg.
Med hensyn til de opgaver i vejafgiftsordningen, som løses af pri-
vate leverandører, gennemfører Sund & Bælt et EU-udbud. Opga-
ven vil dermed ikke kunne tildeles den tyske vejafgiftsopkræver
uden et forudgående EU-udbud. Den tyske vejafgiftsopkræver har
ikke valgt at byde på de opgaver, som Sund & Bælt hidtil har ud-
budt i relation til vejafgiftsordningen i Danmark.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen