Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2766114_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juni 2023
2023-2734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 237:
Ministeren bedes oplyse, om de svenske myndigheder har god-
kendt en afvigelse fra 0-løsningsprincippet eller stillet krav om
f.eks. kompenserende afgravninger?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet en udtalelse fra Tra-
fikstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at der som led i miljøvurderingen af
Lynetteholm blev afholdt en række møder med svenske myndighe-
der i form af et Espoo-samråd. Samrådet blev formelt afsluttet med
et såkaldt summary note, hvoraf det fremgår, at:
Der er i miljøkonsekvensvurderingen af projektet redegjort for, at
Lynetteholmprojektet kan medføre en reduceret gennemstrøm-
ning i Øresund i størrelsesorden max. 0,25%. Til verificiering af
dette har der til brug for Espoo samrådet været gennemført en
uvildig gennemgang af modellering og beregningsforudsætninger
ved det hollandske rådgiverfirma Deltares. Deltares har ikke på-
vist væsentlige fejl eller mangler ved beregningerne.
Af summary note fremgår det videre, at:
By & Havn har efterføl-
gende lavet en screening for mulige kompenserende afgravnin-
ger.
Screeningen viser, at der er et potentiale ved at afgrave i to områ-
der lige nord for tunneltraceet for Øresundsforbindelsen. Det vil
dog være nødvendigt med yderligere undersøgelser, såfremt der
skal afgraves i området omkring Nordre Røse. Dels er Nordre
Røse Fyr beliggende på lokaliteten, men der er også en række sø-
kabler, som kan indsnævre området, hvori der reelt kan kompen-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om medlemmer i ESPOO har accepteret fravigelse af en nulløsning for Lynetteholmen, til transportministeren
2766114_0002.png
Side 2/2
sationsafgraves. Endelig har den Blå Planet sit vandindtag belig-
gende i området. Ligeledes vil der være risiko for at gravespild
fra uddybningen vil kunne påvirke Amager Strandpark, samt de
to Natura 2000 områder ved Saltholm og Amager syd.
De svenske myndigheder har den 4. oktober 2022 meddelt, at de
ikke har bemærkninger til screeningen af muligheder for kompen-
serende afgravning:
”Vid samrådsmöte nr 9 som hölls 2022-08-30 presenterades rap-
porten ”Screeningsberegninger af muligheden for kompensation
af den blokerende effekt på vandudvekslingen med Østersøen (da-
terad: 06-07-2022) om genomströmning till Östersjön och kom-
pensationsmuddring” framtagen av DHI.
I mötet meddelade Naturvårdsverket att tillsammans med Sta-
tens Geotekniska Institut (SGI), Länsstyrelsen i Skånes län, Sveri-
ges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) gå igenom
rapporten och återkoppla skriftligt om det framkom några kom-
mentarer. Efter genomgång av rapporten framkom inga ytterli-
gare kommentarer.
Ställningstagande
Naturvårdsverket delar Länsstyrelsen i Skåne län, SGI samt
SMHI inställning och ser positivt till att den aktuella rapporten
tagits fram och ser heller inget behov att ytterligare kommentera
rapporten. Naturvårdsverket ser dock gärna att kompensation av
blockeringseffekten från Lynetteholm genomförs.”
Trafikstyrelsen kan desuden oplyse, at det af referat fra det omtalte
møde af 30. august 2022 fremgår, at:
Trafikstyrelsen gjorde op-
mærksom på, at notatet ikke er en del af styrelsens administrative
proces, men at eventuel beslutning om kompensationsafgravning
er et politisk spørgsmål. Eventuelle videre undersøgelser bør afta-
les mellem den danske og den svenske regering.
Trafikstyrelsen er ikke bekendt med, at spørgsmålet har været løf-
tet til regeringsniveau, men Naturvårdsverket har for nylig genta-
get over for Trafikstyrelsen, at de gerne ser at der gennemføres
kompensationsafgravninger.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen