Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. oktober 2023
2023-4076
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. september 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 342:
I svaret på spørgsmål 235 (TRU 2022-23) oplyser ministeren, at
der i forbindelse med udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurderin-
gen vedr. Lynetteholmen og den efterfølgende behandling af an-
lægsloven, var fuld åbenhed om, at Lynetteholm vil have en vis blo-
kerende effekt, som blev vurderet til at have ”ingen” eller ”ubetyde-
lig” betydning, samt at dette blev godkendt af Folketinget som led i
vedtagelsen af anlægsloven.
Vil ministeren oplyse, om der i forarbejdet til miljøkonsekvensvur-
deringen og/eller anlægsloven har været myndigheder eller andre,
som har fremsat eller udtrykt betænkelighed/bekymring/kritik el-
ler andet ved, at man fraviger dels nulløsningen, som den blev defi-
neret ved anlægget af Øresundsbroen, dels fra Danmarks Havstra-
tegi, der siger, at ”I relation til faste forbindelser er det almindelig
praksis at fastsætte et krav om, at de regionale hydrografiske på-
virkninger skal være så tæt på 0 som overhovedet muligt. Der skal
iværksættes alle tænkelige afværgeforanstaltninger for at begrænse
de hydrografiske påvirkninger, særligt vedr. ind- og udstrømning
til Østersøen.”?
Svar:
I forbindelse med en præhøring over lovforslaget bemærkede Mil-
jøministeriet, at:
”Miljøministeriet anbefaler på grund af ovenstående, at der inklu-
deres en vurdering af potentielle påvirkninger på miljøet (hvis no-
gen) fra ændringerne i hydrografien inklusiv temperatur og salt-
holdighed, både lokalt og generelt gennem Øresund. Det anbefales
yderligere, at det diskuteres, om det er muligt ved afværgeforan-
staltninger (hvilke) at opnå en reel nulløsning ud fra, hvad der er
teknisk muligt og økonomisk rimeligt.”