Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2755905_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. september 2023
2023-3942
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 333
Vil ministeren derudover redegøre for, hvilke effekter det vil få for
borgernes valg af transportmiddel, herunder hvor mange flere tog-
rejser, der vil komme? Redegørelsen bedes opgjort årligt mod 2030
og inkludere en fremskrivning af det forventede transportarbejde
(personkilometer eller tilsvarende) for alle transportformer (tog,
bil mv.), på baggrund af denne ændring i billetpriser, set i forhold
til et ’business as usual’ scenarie.
Svar:
Ministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Trafikstyrelsen,
som jeg henholder mig til:
”Det forudsættes, at der med spørgsmålet henvises til effekten på
borgernes valg af transportmiddel mv., hvis der foretages taksttil-
tag i den kollektive transport, som anført i spørgsmål 332 (TRU
alm. del).
Tilsvarende beregninger er efterspurgt i en række tidligere TRU-
spørgsmål, bl.a. spørgsmål 500 (TRU alm. del) i 2022 og spørgs-
mål 305, 306 og 332 (TRU alm. del) i indeværende folketingsår.
Som tidligere oplyst foreligger der ikke et modelgrundlag for at
kunne lave præcise estimater for, hvorledes sådanne taksttiltag på-
virker de rejsendes valg af transportmiddel. Det kan derudover på-
peges, at uanset hvilket scenarie der er analyseret i forbindelse
med besvarelsen af spørgsmål 500 (TRU alm. del) i 2022, er effek-
ten på biltrafikken beskeden. Når taksterne i den kollektive trafik
reduceres, er der nogle bilister, der erstatter bil med kollektiv tra-
fik. Men reduktionen i transportarbejdet for bilerne er mindre end
1 pct. af den samlede biltrafik i de omtalte scenarier, der tidligere
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om, hvilke effekter det vil få for borgernes valg af transportmiddel, herunder hvor mange flere togrejser, der vil komme, til transportministeren
2755905_0002.png
Side 2/2
er analyseret. De analyser, der tidligere er lavet med henblik på be-
svarelsen af spørgsmål 500 (TRU alm. del) i 2022, kan dermed ses
som et udtryk for den maksimale CO2-effekt (da reduktionen gæl-
der for samtlige kollektive takster) ift. de scenarier, der er efter-
spurgt i spørgsmål 332, hvor det primært er pendlerrejser, der får
takstnedsættelser”.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen