Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2755901_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. september 2023
2023-3942
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 332
I bl.a. Tyskland (Deutschland-ticket) og Portugal har man indført
mulighed for fast månedlig betaling for fri anvendelse af offentlig
transport (tog). Vil ministeren oplyse, hvad de årlige omkostninger
er ved at indføre en lignende model i Danmark med inspiration fra
Tysklands Deutschland-ticket og indføre en månedlig betaling for
ubegrænsede togrejser for 400 kr. pr. måned for rejser, som ikke
krydser Storebælt, og 1500 kr. pr. måned for rejser som krydser
Storebælt, gældende fra 2024?
Svar:
Ministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Trafikstyrelsen,
som jeg henholder mig til:
”Hvis der indføres et fastpris-produkt til offentlig kollektiv trafik,
som det skitserede i spørgsmålet, vil det først og fremmest inde-
bære et prisloft på pendlerkortet. Dertil kommer, at en del kunder i
den kollektive trafik, der benytter kontantbilletter og rejsekort,
med fordel vil kunne skifte til et nyt fastprisprodukt og dermed få
fri adgang til den kollektive trafik. Disse kunder vil i noget omfang
substituere rejser med andre transportmidler, eksempelvis gang,
cykel eller bil, til rejser med kollektiv trafik.
I forhold til at opgøre de årlige omkostninger for trafikvirksomhe-
derne i form af billetindtægtstab, så kan disse beregnes rimeligt
præcist for de nuværende pendlerkortkunder. I alt blev der i 2019,
som er det seneste år, som Trafikstyrelsen har salgsdata for, solgt
ca. 3,3 mio. kort-enheder af 30-dages gyldighed til en samlet pris
på ca. 2,6 mia. kr. (i prisniveau 2023). Fremover vil kundebetalin-
gen kun blive på ca. 1,4 mia. kr., og den ydede rabat (det direkte
billetindtægtstab) relateret til denne kundegruppe vil blive på ca.
1,2 mia. kr. på årsbasis, hvis det skitserede prisloft indføres.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, hvad de årlige omkostninger er ved at indføre en model med fast månedlig betaling for fri anvendelse af offentlig transport (tog) i Danmark med inspiration fra Tysklands Deutschland-ticket og indføre en månedlig betaling for ubegrænsede togrejser for 400 kr. pr. måned for rejser, som ikke krydser Storebælt, og 1500 kr. pr. måned for rejser som krydser Storebælt, gældende fra 2024, til transportministeren
2755901_0002.png
Side 2/2
Udover det direkte indtægtstab, som følge af det nye prisloft på
pendlerkort, er der også et potentielt indtægtstab fra kunder, der
benytter andre billetprodukter (enkeltbilletter og rejsekort) for et
højere beløb end det fremtidige prisloft. Dette indtægtstab kan ikke
umiddelbart opgøres med de tilgængelige oplysninger om billetsalg
i den kollektive trafik. Men med en månedlig betaling på 400 kr.
for rejser, der ikke krydser Storebælt, og 1.500 kr. for rejser som
krydser Storebælt, er det umiddelbart Trafikstyrelsens vurdering,
at der er relativt få passagerer, der har et tilstrækkeligt stort rejse-
behov uden at have et pendlerkort, hvor et sådant produkt vil være
prismæssigt attraktivt.
For at kunne vurdere, hvor mange kunder, der skifter transport-
form fra gang, cykel, personbil mv. til kollektiv trafik, skal der gen-
nemføres en modelberegning i den Grønne Mobilitets Model
(GMM). Som oplyst i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål
305 (TRU alm. del) i 2023, er det ikke muligt at udføre modelbe-
regninger af denne type takstændringer for at kunne vurdere æn-
dringerne i danskernes rejsevaner. Det er heller ikke muligt be-
nytte Transportvaneundersøgelsen (TU-data) til analysen. Og for
at kunne beregne de årlige omkostninger, er det nødvendigt at esti-
mere ændringerne i rejsevanerne.
Såfremt der kommer mange nye passagerer som følge af det skitse-
rede taksttiltag, vil det være nødvendigt at øge udbuddet af kollek-
tiv trafik for at befordre passagererne. Billetindtægterne dækker ty-
pisk cirka halvdelen af omkostningen til kollektiv trafik (passager-
finansieringsgraden), og med en takstnedsættelse vil tilskudsbeho-
vet stige yderligere. Der er således en risiko for, at de offentlige ud-
gifter ved den skitserede takstnedsættelse overstiger det direkte
billetindtægtstab på 1,2 mia. kr. årligt (PL-2023), medmindre det
accepteres, at passagererne bare må fordele sig i den kapacitet, der
nu engang udbydes”.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen