Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2661831_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Sagsnr.: 2022-094287
Dato: 27-01-2023
Høringsnotat
Bekendtgørelse om krav til fremføring af S-
togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, samt
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
certificering af lokomotivførere
1. Indledning
Trafikstyrelsen har den 7. december 2022 sendt udkast til bekendtgø-
relse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på
S-banen (herefter S-baneførerbekendtgørelsen), samt bekendtgørelse
om ændring af bekendtgørelse om certificering af lokomotivførere i
høring hos de i bilag 1 nævnte høringsparter. Udkastet til bekendtgø-
relsen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 11. januar 2023.
Følgende organisationer har meddelt, at de ikke har bemærkninger:
Bravida, Sikkerhedsstyrelsen, Havarikommissionen, Metroselskabet og
Hovedstadens Letbane.
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fra DSB, Dansk
Jernbaneforbund, Jernbanearbejdernes Landsklub, Forbrugerrådet
Tænk og Lokaltog.
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet i de
modtagne høringssvar opdelt efter relevante emner. Trafikstyrelsens
kommentarer til de enkelte emner følger efter i kursiv. Trafikstyrelsen
kommenterer alene på indhold af relevans for nærværende høring.
2. Modtagne høringssvar
Gennemførelse af erhvervspsykologisk test:
Side 1 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0002.png
Notat
Dato: 27-01-2023
DSB anfører i deres høringssvar, at de mener, at det ikke er nødven-
digt, at den erhvervspsykologiske test, jf. S-
baneførerbekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 3, skal udføres under op-
syn af en autoriseret psykolog. Man foreslår derfor at formuleringen
”under opsyn”
udgår.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at man kan opnå formålet med den
erhvervspsykologiske test, uden at denne foretages under opsyn af en
autoriseret psykolog. S-baneførerbekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 3,
vil derfor blive tilpasset, så der ikke stilles krav om, at testen skal ud-
føres under opsyn af en autoriseret psykolog.
Indførelse af krav om 9. klasses afgangseksamen:
DSB anmoder i deres høringssvar om, at man indfører et krav om, at
S-baneførere skal have bestået 9. klasses afgangseksamen. Dette er
begrundet i et behov for dansk- og øvrige sprogkundskaber hos S-
baneførere.
Trafikstyrelsen er enig i, at det vil være hensigtsmæssigt at indføre et
krav om at have gennemført folkeskolens afgangseksamen, som en
betingelse for at få udstedt S-baneførerbevis. Bekendtgørelsen juste-
res på den baggrund.
Definitioner og begreber:
Dansk Jernbaneforbund anfører, at der i jernbanelovens kapitel 7 an-
vendes betegnelserne ”bybane” og ”bybanefører”. De mener,
at man
bør videreføre disse begreber i S-baneførerbekendtgørelsen.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at det vil være uhensigtsmæssigt at
benytte betegnelserne ”bybane” og ”bybanefører”, da disse betegnel-
ser dækker et bredere område, herunder metro og letbane, end det
som S-baneførerbekendtgørelsen omfatter, nemlig S-banen.
Dansk Jernbaneforbund er usikre på,
hvad begrebet ”S-togskøretøjer”
dækker over og foreslår,
at man benytter ”S-tog”
i bekendtgørelsen i
stedet.
Lokaltog anfører, at der i S-baneførerbekendtgørelsen benyttes be-
tegnelserne ”S-togskøretøjer” og ”Arbejdskøretøjer”, som er nye og
ikke er nærmere defineret. Lokaltog mener, at dette kræver en nær-
mere definition i bekendtgørelsen eller ORS (de operationelle regler
for S-banen).
Begrebet ”S-togskøretøjer” skal dække over køretøjer,
der forestår
personbefordring på S-banen.
”Arbejdskøretøjer” skal dække over kø-
Side 2 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0003.png
Notat
Dato: 27-01-2023
retøjer beregnet til at vedligeholde jernbaneinfrastruktur. Trafikstyrel-
sen finder ikke behov for at definere begreberne i bekendtgørelsen.
Vandelsgodkendelse:
Dansk Jernbaneforbund mener, at der mangler en bestemmelse om
krav til vandelsgodkendelse af S-baneførere.
Kravet om vandelsgodkendelse er en betingelse for at få udstedt en
lokomotivførerlicens, jf. bekendtgørelse om certificering af lokomotiv-
førere, § 4, stk. 7 og 8. Lokomotivførerlicensen udstedes af Trafiksty-
relsen.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at der ikke skal indføres et krav om
vandelsgodkendelse ved udstedelse af S-baneførerbevis, da S-
baneførerbeviset udstedes og administreres af virksomhederne for
hvem, en S-banefører arbejder. Det bemærkes at det følger af jern-
banelovens § 123, stk. 9, at en S-banefører vil kunne midlertidigt fra-
kendes retten til at udføre sin sikkerhedsklassificerede funktion, hvis
vedkommende i medfør af færdselsloven er frakendt retten til at føre
motordrevet køretøj ubetinget. DSB har tilkendegivet overfor Trafik-
styrelsen at de indhenter straffeattest ved ansættelse af personale der
skal fungere som S-banefører.
Vedligeholdelse af helbreds-, kompetence- og efteruddannel-
seskrav:
Dansk Jernbaneforbund spørger, hvordan vedligeholdelse af helbreds-
, kompetence- og efteruddannelseskrav i henhold til bekendtgørelse
om certificering af lokomotivførere vil foregå i perioder, hvor en loko-
motivfører A eller B er beskæftiget som S-banefører.
Opretholdelse af helbredsgodkendelse efter bekendtgørelse om certifi-
cering af lokomotivførere, vil fortsætte uændret. Ligeledes vil opret-
holdelse af kompetence- og efteruddannelseskrav i henhold til be-
kendtgørelse om certificering af lokomotivførere fortsat være gælden-
de.
Detaljeringsgraden af uddannelseskrav i Bilag 1:
Dansk Jernbaneforbund anfører, at det ikke fremgår af S-
baneførerbekendtgørelsens Bilag 1 på hvilket niveau, man skal kunne
håndtere de enkelte elementer efter endt uddannelse. De anfører
samtidigt, at det må være på et lavere niveau, da S-
baneføreruddannelsen som DSB har præsenteret for Dansk Jernbane-
forbund, kun udgør en fjerdedel af længden på deres lokomotivfører-
uddannelse.
Side 3 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0004.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Forbrugerrådet Tænk har anført, at man kan se potentialet i et forkor-
tet uddannelsesforløb for S-baneførere, men at dette ikke må føre til
en forringet serviceoplevelse for passagererne på S-banen. Det anfø-
res derfor, at man gerne ser et mere omfangsrigt uddannelsesforløb,
for så vidt angår kundebetjening, særligt vedrørende betjening af pas-
sagerer med handicap eller funktionsnedsættelser.
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at man mener at kravene i S-
baneførerbekendtgørelsens Bilag 1 ikke er tilstrækkeligt udspecifice-
ret.
Detaljeringsgraden af uddannelseskrav i Bilag 1 udgør rammerne for,
hvad en uddannelse skal indeholde. Det er Trafikstyrelsens vurdering,
at de er tilstrækkeligt detaljerede til, at en uddannelse kan udformes
af de relevante virksomheder, med henblik på godkendelse i Trafiksty-
relsen.
Det bemærkes at driftskendskab og kundebetjening fremgår i Bilag 1,
pkt. 1.
Formuleringen ”efter behov” i
S-baneførerbekendtgørelsens §
6, stk. 1:
Dansk Jernbaneforbund spørger,
hvad formuleringen ”efter behov” i
S-baneførerbekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 3, dækker over.
Formuleringen ”efter behov” i bestemmelsen, supplerer kravet om,
at
der skal ske efteruddannelse af S-baneførere mindst hvert 3. år, så-
dan at S-baneførere, der behøver efteruddannelse oftere end hvert 3.
år, også får dette.
Formuleringen ”unormale trafikforhold” i S-
baneførerbekendtgørelsens § 7, stk. 3:
Dansk Jernbaneforbund spørger, hvad
formuleringen ”unormale trafi-
kale forhold” i S-baneførerbekendtgørelsens
§ 7, stk. 3, nr. 2, dækker
over.
Formuleringen ”unormale trafikale forhold” dækker over alle forhold,
der kan fordre en ikke-normal drift, fx vejrforhold og trafikale forhold
under tekniske problemer.
Trafikstyrelsens bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser i
S-baneførerbekendtgørelsen
Side 4 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0005.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at jernbanelovens § 65, stk.
2, § 66, stk. 1 og 3, samt § 117, stk. 1, ikke fremgår af Trafikstyrel-
sens delegationsbekendtgørelse.
Jernbanelovens § 65, stk. 2, og § 66, stk. 1 og 3, bemyndiger Trafik-
styrelsens udøvelse af kompetencerne direkte i jernbaneloven. § 117,
stk. 1, er en sanktionsbestemmelse, der henviser til forskrifter fastsat
i medfør af loven. I det omfang en hjemmel til fastsættelse af forskrif-
ter er delegeret til Trafikstyrelsen, kan Trafikstyrelsen fastsætte sank-
tioner i medfør af § 117, stk. 1. Trafikstyrelsen vurderer ikke, at der
er behov for at ændre S-baneførerbekendtgørelsen på baggrund af
ovenstående.
Indførsel af bestemmelse om veterantogsførere i S-
baneførerbekendtgørelsen
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at man ønsker indført en be-
stemmelse i S-baneførerbekendtgørelsen, hvis § 3, stk. 6, vil tillade at
”førere, som er godkendt
til kørsel på en veteranbane efter gældende
regler, kan føre veterantogskøretøjer ved udøvelse af ikke erhvervs-
mæssig jernbanedrift på jernbanenettet, hvis en S-banefører med et
gyldigt førerbevis for den pågældende infrastruktur efter denne be-
kendtgørelse,
sidder ved siden af føreren”.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at der ikke er behov for at give fø-
rere af veterantog, der kører på lukkede veteranbaner, adgang til at
fremføre lokomotiver på S-banen. Dette skønnes ej heller at være sik-
kerhedsmæssigt forsvarligt. Det bemærkes, at lokomotivførere med
licens og certifikat efter bekendtgørelse om certificering af lokomotiv-
førere, kan få udstedt et S-baneførerbevis, hvis de er i besiddelse af
de nødvendige trækkraftenheds- og infrastrukturkendskaber.
Alderskrav for udstedelse af S-baneførerbevis
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at man ønsker S-
baneførerbekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 1, ændret, sådan at fører-
bevis kun kan udstedes til personer, der er fyldt 20 år, eller 18 år,
hvis den pågældende udelukkende skal virke i Danmark.
Da S-banen udelukkende befinder sig på dansk grund, ses der ingen
grund til foretage ændringer af S-baneførerbekendtgørelsen, på bag-
grund af ovenstående.
S-baneførerbekendtgørelsens helbredskrav
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at man gerne ser S-
baneførerbekendtgørelsens, §§ 8-12, erstattet med en tilpasset udga-
Side 5 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0006.png
Notat
Dato: 27-01-2023
ve af helbredskravene i bekendtgørelse om certificering af lokomotiv-
førere, kapitel 5. Som begrundelse herfor, henvises der til den for-
valtningsretlige lighedsgrundsætning.
Den forvaltningsretlige lighedsgrundsætning synes ikke at kunne be-
grunde den foreslåede ændring, da de forhold som S-baneførere skal
operere under, ikke er identiske med dem som lokomotivførere god-
kendt efter bekendtgørelse om certificering af lokomotivførere opere-
rer under. Det bemærkes også, at den eneste forskel på helbredskra-
vene i S-baneførerbekendtgørelsen og bekendtgørelse om certificering
af lokomotivførere er den maksimale varighed af helbredsgodkendel-
sen.
Klageproceduren i S-baneførerbekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr.
2
Jernbanearbejdernes Landsklub spørger, hvorfor klageproceduren i S-
baneførerbekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 2, varetages af virksomhe-
den.
Bestemmelsen er skrevet med henblik på at sikre muligheden for, at
S-baneførere kan anmode om fornyet behandling af en beslutning
vedrørende udstedelse, suspension, inddragelse af et S-
baneførerbevis, ligesom denne mulighed eksisterer for lokomotivfører-
certifikater.
Formuleringen ”de påkrævede kompetencer” i S-
baneførerbekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 4
Jernbanearbejdernes Landsklub spørger, hvad formuleringen
”de på-
krævede kompetencer dækker over” i S-baneførerbekendtgørelsens
§
4, stk. 1, nr. 4.
Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at det fremgår tydeligt af § 4, stk.
1, nr. 4, at der henvises til kravene i bekendtgørelsens §§ 6 og 7.
Kategorier af kørsel i S-baneførerbeviser
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at man ønsker en tilføjelse af
kategorier af kørsel i førerbeviset, indsat som stk. 4 og 5 i S-
baneførerbekendtgørelsens § 3.
Som det fremgår af S-baneførerbekendtgørelsens § 4, stk. 2, nr. 1,
findes der allerede et krav om angivelse af kategorier for kørsel i S-
baneførerbeviset.
Side 6 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0007.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Udformningen af uddannelsen
Jernbanearbejdernes Landsklub spørger, hvorfor uddannelse, jf. S-
baneførerbekendtgørelsens § 6, stk. 1, udformes af virksomheden.
Man henviser her til bekendtgørelse om uddannelse til lokomotivfører
og anfører, at man mener, at uddannelsens indhold bør være sam-
menligneligt med uddannelsen til lokomotivførere.
Indholdet af uddannelsen til lokomotivførere reguleres i bekendtgørel-
se om certificering af lokomotivførere. Det fremgår af dennes §§ 36-
37, at Trafikstyrelsen godkender lokomotivførernes uddannelse. Det
samme gør sig gældende i S-baneførerbekendtgørelsen, jf. dens § 6,
stk. 2. Trafikstyrelsen ser derfor ikke behov for at ændre bekendtgø-
relsen på baggrund af ovenstående.
S-baneførerbekendtgørelsens § 6, stk. 3
Jernbanearbejdernes Landsklub anfører, at indholdet i S-
baneførerbekendtgørelsens § 6, stk. 3, allerede er reguleret via sank-
tionsmulighederne i jernbanelovens kapitel 19.
Bestemmelsen i § 6, stk. 3, henviser bl.a. til, at virksomheden skal
tage den pågældende S-banefører ud af driften, hvis det konstateres,
at denne udviser en adfærd, der fordrer dette. Jernbanelovens kap.
19 hjemler ikke sanktionsmuligheder, der kan udnyttes af virksomhe-
den, og der er således behov for at indføre hjemmel til dette i be-
kendtgørelsen. Trafikstyrelsen ser derfor ikke behov for at ændre be-
kendtgørelsen på baggrund af ovenstående.
Økonomiske- og administrative konsekvenser af S-
baneførerbekendtgørelsen:
Lokaltog anfører, at Trafikstyrelsen ikke har vurderet, hvilke admini-
strative konsekvenser, det vil have for virksomheder, at de fremover
vil skulle udstede S-baneførerbeviser i henhold til S-
baneførerbekendtgørelsens bestemmelser. Lokaltog mener, at det vil
kræve, at berørte virksomheder vil skulle oprette et parallelt sy-
stem/proces for at håndtere udstedelsen af S-baneførerbeviser.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at virksomheder der vil skulle ud-
stede S-baneførerbeviser, allerede i dag udsteder lokomotivførercerti-
fikater til personer, der varetager opgaver, der vil blive reguleret i S-
baneførerbekendtgørelsen. Det vil derfor forventeligt være en sam-
menlignelig administrativ proces, der vil være nødvendig i virksomhe-
derne, da disse vil gå fra at skulle udstede lokomotivførercertifikater
til at udstede S-baneførerbeviser til deres ansatte.
Side 7 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0008.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Lokaltog anfører, at man ikke kan genkende Trafikstyrelsens vurde-
ring af, at det vil medføre en besparelse for Lokaltog, samt at man
gerne vil have mulighed for at vurdere de beregninger, der ligger til
grund for vurderingen. Lokaltog anfører også, at man ønsker at få op-
lyst, hvornår ændringerne i refusionsordningen træder i kraft.
Trafikstyrelsen vil gerne understrege, at der ikke sker direkte ændrin-
ger i refusionsordningen, men at de ændrede udgifter i medfør heraf
sker som følge af, at der med S-baneførerbekendtgørelsens ikrafttræ-
delse ikke længere vil kræves lokomotivførerlicens- og certifikat for at
føre S-tog på S-banen. Trafikstyrelsens beregninger fremgår af det
økonomiske høringsbrev, som er sendt til kommuner og regioner den
19. december 2022. Det økonomiske høringsbrev kan også findes på
Høringsportalen.
3. Øvrige ændringer
Trafikstyrelsen har ud over ovennævnte ændringer foretaget enkelte
ændringer i bekendtgørelsen i forhold til det udkast, der har været i
høring.
S-baneførerbekendtgørelsens kapitelinddeling fjernes henset til be-
kendtgørelsens korte omfang. Som følge af dette, konsekvensrettes
bekendtgørelsens § 3, stk. 1 og § 4, stk. 1, nr. 2 og 4.
Som en præciserende ændring, tilføjes ”kunne” i § 4, stk. 2, nr. 3.
I § 6, stk. 1, erstattes ”jf. nedenstående” med ”i overensstemmelse
med følgende”.
I § 7, stk. 3, nr. 2, erstattes ”herunder under” med ”under normale
såvel som”.
I § 8, stk. 3, tilføjes ”der gennemføres”.
I § 14, stk. 1, erstattes ”indtil Trafikstyrelsens vurdering af” med ”før
Trafikstyrelsen har vurderet”.
I § 14, stk. 2, tilføjes ”har foretaget”.
I § 15 tilføjes ”efter denne bekendtgørelse”.
I bekendtgørelsens Bilag 1, pkt. 3.4, erstattes ”Køre- /bremseteknik”
med ”Køre- og bremseteknik”.
I § 3, stk. 1, fjernes
”Førerbeviset udstedes på baggrund af beståede
prøver i teori og praksis, jf. kravene i §§ 6 og 7, eller udstedes jf. § 2,
stk. 2.”
og indsættes som § 3, stk. 2. § 3, stk. 2, bliver til § 3, stk. 3,
og § 3, stk. 3, bliver til § 3, stk. 4.
Side 8 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0009.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Bilag 1
Aarhus Letbane I/S
Aarsleff Rail
Alstom
Arbejdstilsynet
Arriva Tog A/S
AR Maskinteknik ApS
Atkins Danmark A/S
Banedanmark
Bombardier Transportation
Bravida Danmark A/S
CFL Cargo Danmark ApS
sikkerhed
Contec Rail ApS
COWI
C Rail safety
DANAK
Dansk Erhverv
høringssager
Dansk Industri, Transport
Dansk Jernbaneforbund
Dansk Kollektiv Trafik (DKT)
Dansk Standard
DB Cargo Scandinavia A/S
DB Cargo Scandinavia A/S Sikkerhed
DSB
DSB Jernbanesikkerhed
Elklint Railway ApS
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regu-
lering
Side 9 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0010.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Frie Jernbaneingeniører ApS
Green Cargo
Havarikommissionen
Hector Rail AB
HHC/DRS B.V.
HK Trafik & Jernbane
Hovedstadens Letbane
Jernbanenævnet
Jernbanernes Arbejdsgiverforening
Keolis Letbaner A/S
Ricardo Rail Denmark
Lokaltog A/S
Malus ApS
Metroselskabet
Metro Service A/S
Midtjyske Jernbaner A/S
Midttrafik
Movia
Niras
Nordjyske Jernbane A/S
OEM Consult
Odense Letbane
Per Aarsleff A/S
Railcare Danmark
Railservice
Rambøll
Ravn Bane Aps
Rina Denmark ApS
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Sikker Trafik
Side 10 (11)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil kommentere på vedlagte henvendelse fra Jernbanearbejdernes Landsklub sendt i forlængelse af deres høringssvar til bekendtgørelse om krav til fremføring af S-togskøretøjer og arbejdskøretøjer på S-banen, til transportministeren
2661831_0011.png
Notat
Dato: 27-01-2023
Scanscreen
Siemens Mobility A/S
Sikkerhedsstyrelsen
SJ AB
Spitzke Scandinavia A/S
Strukton Rail A/S
Sund og Bælt Holding A/S
Sydtrafik
Trafikforbundet
Trafikselskaberne
TX Logistik AB
TÜV Rheinland Intertraffic, DK
TÜV SÜD Danmark ApS
Øresundsbro Konsortoriet I/S
Wilke Danmark ApS
AKIEM SAS
Side 11 (11)