Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2761226_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. oktober 2023
2023-3779
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 18. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Have (M).
Spørgsmål nr. 320:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget staten kan spare, hvis der
køres 5 % mindre på de danske statsveje? Det gælder både privat-
bilisme, persontransport og godstransport.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af dit spørgsmål været i kontakt
med Vejdirektoratet og Skatteministeriet.
Vejdirektoratet oplyser, at det samlede trafikarbejde på de danske
statsveje for 2022 er opgjort til cirka 26 mia. km. fordelt på person-
biler, varebiler, busser og lastbiler, jf. tabel 1.
Tabel 1: Trafikarbejde på de danske statsveje fordelt på køretøjs-
type (mia. km.)
2022
Personbiler
21,4
Varebiler
2,5
Lastbiler
1,7
Busser
0,1
I alt
25,8
M
Kilde: Vejdirektoratet
Statistikkatalog_0.xlsx (live.com)
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om, hvor meget staten kan spare, hvis der køres 5 % mindre på de danske statsveje, til transportministeren
2761226_0002.png
Side 2/2
En reduktion af det samlede trafikarbejde på statsvejene med 5 pct.
svarer til en reduktion på ca. 1,3 mia. km om året. De primære ef-
fekter af en sådan reduktion af trafikarbejdet på de offentlige fi-
nanser vil dels være reduktion af det samlede afgiftsprovenu fra
brændstofafgifterne dels reduktion af de statslige udgifter til vedli-
geholdelse af statsvejnettet. Derudover er der effekter på bl.a. bil-
parken.
Skatteministeriet oplyser, at brændstofafgifterne på benzin og die-
sel udgøres af energiafgift, CO2-afgift og NO
X
-afgift. Al benzin og
diesel til transport er pålagt energiafgift, uanset om det er fossile
brændstoffer eller biobrændstoffer, mens biobrændstoffer er frita-
get for CO2-afgift.
Baseret på salg af diesel og benzin i 2022 fra Klimastatus og -frem-
skrivning 2023 og gældende afgiftssatser skønnes den direkte ef-
fekt af et 5 pct. lavere brændstofforbrug (som følge af lavere trafik-
arbejde) alt andet lige at medføre en umiddelbar nedgang i statens
indtægter fra afgifter på brændstof på ca. 900 mio. kr. (2023-pri-
ser, opgjort ekskl. moms). Der er ikke opgjort provenueffekt efter
tilbageløb og adfærd. Det skyldes, at der i spørgsmålet ikke er an-
ført et konkret virkemiddel som årsag til det lavere trafikarbejde,
og derfor er det ikke muligt at beregne andre mulige afledte effek-
ter på statens indtægter. Imidlertid kan der, afhængig af virkemid-
let, være andre effekter forbundet med, at der fremkommer et re-
duceret trafikarbejde. Det gælder fx ændret salg af køretøjer og
dermed afledte provenuvirkninger fra andre bilafgifter såsom grøn
ejerafgift. Et konkret virkemiddel kan således indebære andre pro-
venueffekter.
Vejdirektoratet oplyser, at det reducerede trafikarbejde medfører,
at der er mindre slitage på vejene. Det skønnes konkret, at en re-
duktion af trafikarbejdet med 5 pct. på statsvejnettet vil betyde re-
ducerede vedligeholdelsesomkostninger på ca. 150 mio. kr. årligt.
Ligeledes vil et reduceret trafikarbejde betyde færre uheld (og min-
dre støj og luftforurening), og derved færre sundhedsomkostnin-
ger. Disse udgifter vedfører dog oftest regioner eller kommuner,
hvorfor de ikke er medtaget i denne opgørelse over statens effekter.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen