Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2749805_0001.png
Folketingets Transportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. september 2023
Besvarelse af spørgsmål 317 alm. del stillet af udvalget den 17. august
2023 efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål:
Kan ministeren forklare, hvorfor bybusserne i Aarhus tilsyneladende mener
sig berettiget til at afstå fra at modtage kontanter, når det fremgår af beta-
lingslovens § 81, at der gælder en kontantpligt?
Svar:
Det er Forbrugerombudsmanden, der træffer afgørelse om, hvorvidt en af-
vigelse fra kontantpligten, der er fastlagt i lov om betalinger (betalingslo-
ven) § 81, stk. 1, er lovlig. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Forbru-
gerombudsmanden, der har oplyst følgende:
”Forbrugerombudsmanden
har ikke vurderet lovligheden af den ændring
af billetsalget i busserne, som Midttrafik har varslet.
Forbrugerombudsmanden kan dog generelt redegøre for de relevante reg-
ler.
Betalingsmodtagere, som tager imod elektroniske betalingsinstrumenter,
er som udgangspunkt også forpligtede til at modtage kontant betaling i
tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 22.00. Det følger af kontantreglen i betalings-
lovens
1
§ 81, stk. 1.
Bestemmelsen i stk. 1 finder dog ikke anvendelse, hvis forretningsstedet
er indrettet som et ubemandet selvbetjeningsmiljø. Det følger af betalings-
lovens § 81, stk. 2.
Af lovbemærkningerne
2
til den seneste hovedlov
3
fremgår følgende:
”Det foreslås i stk. 2, at stk. 1 ikke finder anvendelse ved fjernsalg eller
ved betalingstransaktioner i ubemandede selvbetjeningsmiljøer.
Forslaget viderefører § 56, stk. 1, 2. pkt., i den nugældende lov om beta-
lingstjenester og elektroniske penge. Med bestemmelsen fastsættes det, at
den generelle forpligtelse til at modtage betaling med kontanter i stk. 1
ikke finder anvendelse ved fjernsalg, eksempelvis salg via internet, salg via
en app på en smartphone, salg via ubemandede selvbetjeningsmiljøer, som
eksempelvis ubemandede benzinstationer eller offentlige busser. Hvornår
Lovbekendtgørelse(LBK) nr. 53 af 18. januar 2023.
L 157 Forslag til lov om betalinger fremsat den 15. marts 2017, de specielle bemærkninger
til § 81.
3
LOV nr. 652 af 8. juni 2017.
1
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
2
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om, såfremt det måtte være lovligt for bybusserne som betalingsmodtagere at afstå fra at modtage kontanter, vil så ministeren medvirke til, at en sådan undtagelse afskaffes, til erhvervsministeren
2749805_0002.png
2/2
et betjeningsmiljø kan anses for at være ubemandet afhænger af, om der
er personale fysisk til stede, og hvad personalets funktion er.
Det er således et krav, at der skal være personale til stede, og at personalet
er ansat til at modtage betaling i forbindelse med salg. Er en buschauffør
eksempelvis alene ansat til at føre bussen og ikke til at forestå salg af bil-
letter, vil der være tale om et ubemandet selvbetjeningsmiljø, idet det fysi-
ske tilstedeværende personales funktion ikke er at modtage betaling for en
vare eller tjenesteydelse.”
Ifølge lovbemærkningerne er det således afgørende, om der er personale til
stede og om personalet har en funktion i forbindelse med billetsalget.
Lovbemærkningerne uddyber med et konkret eksempel vedrørende en bus-
chaufførs rolle. Ifølge lovbemærkningerne vil der være tale om et ubeman-
det selvbetjeningsmiljø, hvis buschaufføren alene er ansat til at føre bussen
og ikke til at forestå salg af billetter.
Forbrugerombudsmanden har tidligere behandlet flere sager vedr. trafik-
selskabers efterlevelse af kontantreglen. Som udgangspunkt er busserne for-
pligtede til at modtage kontant betaling, da rejsekortet er et elektronisk be-
talingsinstrument.
Den seneste sag vedrørte trafikselskabers begrænsning af passagerers mu-
lighed for at modtage byttepenge
4
. Trafikselskabernes egne rejseregler in-
deholdt en begrænsning i kundernes mulighed for at modtage byttepenge ud
over til nærmeste hundrede kroner. Forbrugerombudsmanden vurderede, at
den begrænsning var i strid med kontantreglen.
Forbrugerombudsmanden har også behandlet en række sager i forbindelse
med covid-19, hvor nogle trafikselskaber indstillede kontantsalget. Forbru-
gerombudsmanden gjorde opmærksom på, at kun trafikselskaber, som
havde indrettet et ubemandet selvbetjeningsmiljø i busserne, kunne afvise
kontant betaling i busserne
5
.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
4
5
Trafikselskaberne ændrer praksis for byttepenge i busserne (forbrugerombudsmanden.dk)
Kun trafikselskaber med selvbetjening i busserne kan afvise kontanter (forbrugerombudsman-
den.dk)