Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2753248_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. september 2023
2023-3703
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. august 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 314:
En stor del af CO₂-udledningen fra anlægget af Femernforbindel-
sen kommer fra produktionen af betonelementer og deraf brugen
af cement. Hvilke initiativer vil transportministeren iværksætte for
at sikre, at fremtidige byggerier benytter sig af cement med det la-
vest mulige klimaaftryk?
Svar:
CO
2
e-udledninger forbundet med store infrastrukturprojekter vil
for en stor dels vedkommende være knyttet til udledninger forbun-
det med industriens produktion af cement og stål. Hertil kommer
CO
2
e-udledning forbundet med drivmidler til maskiner og trans-
port.
CO
2
e-udledninger forbundet med produktion af cement kan
grundlæggende søges reduceret på to måder.
En mulighed er, at der stilles generelle krav og forventninger til
branchen fra politisk niveau, der påvirker produktionsteknologien
hos eksempelvis cementindustrien i en klimavenlig retning. Det
kunne eksempelvis være ved at stille krav om CCS-teknologi (ind-
fangning af CO
2
e), biobrændsel eller sektorspecifikke CO
2
e-afgif-
ter. Den 20. august 2023 fremlagde regeringen et nyt udspil, som
skal sikre klarhed for branchen, sætte fart på udviklingen af en
dansk industri for fangst og lagring af CO
2
og stille krav om fuld
fangst allerede i 2029. Med udspillet vil kravet om fuld CO
2
-fangst
blive fremrykket fra 2030 til 2029, så vi hurtigere får mere CO
2
fra
produktionen og ned i undergrunden.
En anden mulighed er at påvirke efterspørgslen ved, at der stilles
ambitiøse krav i udbudsprocessen fra offentlige bygherrer, som
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 314: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for at sikre, at fremtidige byggerier benytter sig af cement med det lavest mulige klimaaftryk, til transportministeren
2753248_0002.png
Side 2/2
f.eks. Sund & Bælt, om indkøb af klimavenlige materialer og pro-
dukter til bygge- og anlægsprojekter. Det er imidlertid afgørende
for klimapåvirkningen på længere sigt, at der ikke gås på kompro-
mis i forhold til materialernes holdbarhed.
Begge tilgange indgår i de statslige bygherrers arbejde med fremti-
dige projekter.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen