Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2753227_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. september 2023
2023-3703
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. august 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 311:
Med henvisning til en ny analyse fra Kraka vedrørende Femern-
forbindelsen: ”Femern-forbindelsen: Ingen klimagevinst i tunne-
lens levetid”, bragt den 9. august 2023 på kraka-advisory.com/ny-
heder, bedes ministeren svare på følgende spørgsmål: Vil ministe-
ren kommentere på Krakas rapport om og analyse af Femern-tun-
nelens klimapåvirkning, hvoraf det fremgår, at Femern-tunnelen
ikke som forventet vil være klimaneutral 10 år efter dens indvielse,
men i bedste fald først efter 34 år og muligvis først efter 189 år?
Svar:
Kraka har på vegne af rederiet Scandlines udarbejdet en rapport
med forskellige synspunkter om Femern Bælt-tunnelens klimaaf-
tryk.
Siden Femern A/S’ miljøkonsekvensvurdering af Femern Bælt-for-
bindelsen blev offentliggjort i 2013, er der sket en markant udvik-
ling i fossilfri køretøjer. Fossilfri køretøjer bliver indfaset meget
hurtigt til glæde for den grønne omstilling af transportsektoren.
Det betyder, at den sparede omvejskørsel, som blandt andet er re-
sultatet af den faste forbindelse over Femern Bælt, ikke medfører
samme reduktion i CO
2
-udledningen fra transporten som tidligere
beregnet.
Kraka forudsætter i sin rapport, at sejladsen på Rødby-Puttgarden
fortsætter efter åbning af Femern Bælt-forbindelsen. Det kan ikke
lastes Femern Bælt-forbindelsen, at Scandlines angiver at fortsætte
sejladsen, til trods for at der ifølge de tyske trafikeksperter, der står
bag Femern Bælt-trafikprognosen, ikke vurderes at være noget tra-
fikalt grundlag for parallel færgedrift.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil kommentere Krakas seneste rapport om og analyse af Femern-tunnelens klimapåvirkning, til transportministeren
2753227_0002.png
Side 2/2
Endelig synes Kraka at undlade at indregne udledninger fra frem-
stilling af de elfærger, som Scandlines ifølge Kraka agter at ind-
sætte på færgeoverfarten Rødby-Puttgarden. Desuden vil disse fær-
ger skulle udskiftes flere gange i Femern Bælt-tunnelens levetid,
der er beregnet til mindst 120 år.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen