Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2676453_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. marts 2023
2023-563
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. januar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 31:
Vil ministeren oplyse, hvad det kostede (prisreguleret) at køre 1 km
i privatbil i 1990 sammenholdt med 1 kørt km i tog/bus i 1990 (bil-
letpris), og de tilsvarende priser for 2023? Alternativt 2022 så-
fremt tallene for 2023 ikke foreligger.
Svar:
Gennemsnitsprisen for at køre en kilometer i bil er fundet ved at
tage udgangspunkt i de Transportøkonomiske Enhedspriser. En-
hedspriserne angiver de gennemsnitlige kørselsomkostninger for
danske biler. Enhedspriserne er senest blevet opdateret i 2021 og
enhedsprisen for 2022 er derfor alene en prisfremskrivning. Gen-
nemsnitsprisen for at køre en kilometer i bil, i 2022, er opgjort til
2,63 kr. i de Transportøkonomiske Enhedspriser,
jf. tabel 1.
Da der er tale om en gennemsnitsbetragtning, vil det for mange
danskere dog være væsentligt billigere eller dyrere at køre en kilo-
meter i deres bil. Prisen for den enkelte vil blandt andet afhænge af
bilens anskaffelsespris, størrelse og brændstofseffektivitet, ligesom
prisen vil variere på de enkelte ture afhængig af fx, hvor hurtigt der
køres, og hvilken årstid der køres i.
Tabel 1: Omkostninger pr. km i bil fra 2001 til 2022
Omkostninger til bil (kr. pr. km, 2022 priser)
2,77
2,80
2,81
2,93
2,99
3,01
2,98
2,92
2,81
År
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvad det kostede (prisreguleret) at køre 1 km i privatbil i 1990 sammenholdt med 1 kørt km i tog/bus i 1990 (billetpris), og de tilsvarende priser for 2023, til transportministeren
2676453_0002.png
Side 2/3
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2,88
2,90
2,88
2,83
2,79
2,74
2,70
2,71
2,72
2,71
2,66
2,73
2,63
M
Anm.: Omkostningerne er opgjort i 2022-priser. Omkostningerne i 2021 og 2022 stammer direkte
fra de Transportøkonomiske Enhedspriser, mens 2001-2020 er fundet ved at tilbageskrive 2021-pri-
sen ved hjælp af forbrugerindekset for alle varer og prisindekser for køb af personbiler og drift af
personlige transportmidler. I tilbageskrivningen er der taget højde for, at fordelingen mellem om-
kostninger til køb og drift har ændret sig over tid. Denne tilbageskrivning rummer en væsentligt
usikkerhed.
Kilde: De Transportøkonomiske Enhedspriser, Transportministeriet, DST-PRIS111, DST-FU02.
Til at finde den gennemsnitlige pris for tidligere år er der taget ud-
gangspunkt i prisindekser for køb og drift af personlige transport-
midler fra Danmarks Statistik. Der er tilbageskrevet til og med
2001, da Danmarks Statistiks prisindeks kun går til 2001. Der er
således tale om estimater med betydelig usikkerhed. Siden 2001 er
omkostningerne til bilkørsel faldet med godt 5 pct. Det dækker
over en stigning frem mod 2006, hvor omkostningerne i gennem-
snit udgjorde 3,01 kr. pr. km., hvorefter omkostningerne er faldet
de fleste år frem mod 2022.
De Transportøkonomiske Enhedspriser indeholder ikke en gen-
nemsnitspris pr. km for kollektiv transport. Det har derfor ikke væ-
ret mulig at tage udgangspunkt i enhedspriserne til at fastsætte
denne pris.
Der er stor variation i kilometerprisen ved kollektiv transport på
tværs af forskellige produkter. I den kollektive transport betales
desuden en pris pr. zone, hvorfor to rejser af forskellig længde in-
den for samme zone vil have forskellig kilometerpris, fordi den
samlede pris for de to rejser er ens. Ligeledes vil prisen afhænge af,
hvor mange zoner man rejser. Generelt vil længere ture være billi-
gere pr. kilometer end kortere ture.
De kollektive trafikvirksomheder tjener penge på at sælge billetter
og får derudover også et tilskud fra kommuner/regioner/stat for at
udbyde en service til landets borgere. I det følgende er der kun ta-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvad det kostede (prisreguleret) at køre 1 km i privatbil i 1990 sammenholdt med 1 kørt km i tog/bus i 1990 (billetpris), og de tilsvarende priser for 2023, til transportministeren
2676453_0003.png
Side 3/3
get udgangspunkt i den udgift, som passagerne betaler direkte. Pri-
sen pr. kilometer ved kollektiv transport er væsentligt højere, hvis
der også tages hensyn til fx det tilskud kommuner/regioner/stat gi-
ver til kollektiv transport.
I opgørelsen af en gennemsnitspris er der taget udgangspunkt i tra-
fikvirksomhedernes samlede billetindtægter og passagerkilometer.
Der er fundet data for år 2021, da det er seneste regnskabsår for
blandt andet offentlige busser, og 2012 da det er tidligste år, DSB
har lavet et strækningsregnskab. Der er fundet passagerkilometer
og billetindtægter for de offentlige busselskaber, DSB (Fjern- og
Regional tog), S-tog og Metro.
For de repræsenterede dele af den kollektive transport var gen-
nemsnitsprisen 1,13 kr. pr. km i 2012, mens gennemsnitsprisen i
2021 var 1,24 kr. pr. km. Det svarer til en stigning på knap 10 pct.
Tabel 2: Indtægter og passagerkilometer opdelt på trafikselska-
ber, 2012 og 2021 (2022-pl)
Billetindtæg- Passagerkilometer
ter (mio. kr.)
(mio. km)
Gennemsnitspris
(kr. pr. km)
--------------------------- 2012 ---------------------------
Kollektiv
Bil
--------------------------- 2021 ---------------------------
Kollektiv
Bil
6.459
5.210
1,24
2,73
9.292
8.233
1,13
2,88
M
Anm.: Priser er opgjort i 2022-priser for øget sammenlignelighed med omkostninger til bil. Omreg-
ning til 2022-priser er foretaget via årsgennemsnit fra DST’s forbrugerprisindeks. Det har ikke umid-
delbart været muligt at finde tilsvarende tal for Arriva. ”Kollektiv” er fundet ved at summere de en-
kelte trafikvirksomheders billetindtægter og passagerkilometer. Gennemsnitsprisen pr. km. er der-
med et vægtet gennemsnit af de enkelte virksomheder. Tallene dækker over skøn og er således for-
bundet med usikkerhed. Pga. af omfordeling af billetindtægter mellem trafikselskaberne (dobbelt-
faktoren) præsenteres priserne ikke på selskabsniveau, da ændringer i omfordelingen vil føre til mis-
visende prisudviklinger. Det påvirker dog ikke den samlede prisudvikling.
Det skal bemærkes, at den kollektive trafik i 2021 stadig var påvirket af corona-nedlukning, hvorfor
det samlede antal passagerkilometer er betydeligt lavere i 2021 end i 2012. Hvis kørselsmønstrene
har været markant anderledes under corona-nedlukningen, fx en større andel lange ture, vil prisud-
viklingen i mindre grad kun skyldes en reel prisstigning. Priserne for biler er taget fra tabel 1, og er
dermed udregnet på baggrund af de Transportøkonomiske Enhedspriser.
Kilde: Den kollektive trafik i Danmark – status over udviklingen i sektoren i 2021, DSB årsrapport
2021, Nøgletal for offentlig buskørsel, ekskl. handicapkørsel, Regnskab 2021, Nøgletal for ikke-stats-
lig jernbane, Regnskab 2021, Den kollektive trafik i Danmark – status over udviklingen i sektoren i
2014, DSB Årsrapport 2012, Nøgletal for offentlig buskørsel, ekskl. Handicapkørsel regnskab 2012,
Metroselskabet I/S Årsrapport 2012 og 2021.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen