Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2743848_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. august 2023
2023-3631
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. august 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 308:
I svaret på TRU alm. del. spm. 1, samling 2022-23, har ministeren
redegjort for, hvor meget CO2 pr. sparet minut i trafikken, der vil
blive udledt ved anlæggelse af en togbro over Vejle Fjord sammen-
lignet med en vejbro over Kattegat. Vil ministeren supplere disse
tal med beregninger for tilføjelsen af en fast togforbindelse over
Kattegat?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Det er estimeret, at der ved anlæg af en kombineret vej- og jernba-
neforbindelse over Kattegat udledes ca. 42 g CO
2
pr. sparet minut
for alle rejsende over en periode på 50 år fra ibrugtagning. Ses der
kun på togrejsende, viser resultatet, at der ved tilføjelse af en fast
togforbindelse over Kattegat udledes 38 g CO
2
pr. sparet minut for
togpassagerer.
Der er anvendt samme tilgang som i besvarelsen af 27. januar 2023
af det i spørgsmålet refererede TRU alm. del. spørgsmål nr. 1 fra
2022-2023, hvorfor der henvises til dette svar for den metodemæs-
sige tilgang.
Den forventede CO
2
-udledning fra anlæg af en kombineret vej- og
jernbaneforbindelse over Kattegat (eksklusive vedligehold) blev
som en del af forundersøgelsen opgjort til 3.050.000 tons, sva-
rende til 1 mio. tons mere end ved en ren vejforbindelse.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om supplerende beregninger for tilføjelsen af en fast togforbindelse
2743848_0002.png
Side 2/2
I beregningerne for Kattegatforbindelsen er der, i modsætning til
togbroen over Vejle Fjord, taget højde for Energistyrelsens forvent-
ninger til, at ny teknologi vil reducere CO
2
-udledningen for fremti-
dige anlægsprojekter.
Opgørelsen af CO
2
fra anlæg er behæftet med usikkerhed, da der
blandt andet ikke er taget endelig stilling til, hvilke materialer, le-
verandører, designs, anlægsmetoder og udbudskrav der vil blive
anvendt, samt hvor materialerne produceres. Det gælder især for
forundersøgelser af eksempelvis en fast Kattegatforbindelse, der
blev gennemført på et lavere detaljeringsniveau end en miljøkonse-
kvensvurdering, som var tilfældet med togbroen over Vejle Fjord.
Der ses kun på tidsgevinster for persontransport. Det vil sige, at for
en fast Kattegatforbindelse er tidsgevinster for varebiler og lastbi-
ler ekskluderet. Godstransporten over en fast Kattegatforbindelse
forventes at blive omfattende for vejdelen, mens godstransporten
på en togbro over Vejle Fjord forventes at være begrænset (kun 3
pct. af godstransporten i Danmark foregår med bane). I forunder-
søgelsen af en fast Kattegatforbindelse var det forudsat, at den fa-
ste forbindelse ikke skulle dimensioneres til godstog.
Den samlede tidsgevinst over en 50-årig periode for en kombineret
vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat er estimeret til ca. 1.200
mio. timer for alle rejsende, mens det for togpassagerer alene er på
ca. 440 mio. timer.
Opgørelse af CO
2
-udledning fra anlæg pr. sparet minuts rejsetid
Vejle
Fjord
CO
2
fra anlæg, mio. ton
Tidsgevinst, mio. timer
CO
2
, g/sparet minuts rejsetid
0,19
23
142
Kattegat – ren
vejforbindelse
2,1
760
45
Kattegat – kombi-
neret bane- og
vejforbindelse
3,1
1.200
42
Tilføjelse
af bane
1,0
440
38
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen