Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2751572_0001.png
Transportministeren
19. september 2023
2023-3601
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget
Folketinget
Transportudvalget har i brev af 4. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 306
Vil ministeren oplyse, hvad konsekvenserne for henholdsvis de of-
fentlige finanser og for udledningen af drivhusgasser vil være af at
sænke prisen på alle længere rejser med offentlig transport? Mini-
steren bedes oplyse konsekvenserne i et scenarie, hvor længere rej-
ser defineres som alle rejser, der krydser mindst 3 zonegrænser og i
et scenarie, hvor længere rejser defineres som alle rejser, der kryd-
ser mindst 4 zonegrænser. Ministeren bedes for hvert af de to sce-
narier beregne effekten i en situation, hvor prisen reduceres med
henholdsvis 20, 40 og 50 pct. Ministeren bedes endvidere oplyse
effekten af tiltaget på biltrafikken, herunder trængselsudfordrin-
gen, for hver af de seks scenarier. Fsva. effekten på udledningen af
drivhusgasser bedes ministeren både oplyse effekten i 2025 og i
2030.
Svar:
Ministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Trafikstyrelsen,
som jeg henholder mig til:
”Der henvises til endelig besvarelse af spørgsmål 500 (TRU alm.
del) dateret 20. september 2022. Forskellen i forhold til spørgsmål
500 (TRU alm. del) er, at der i dette spørgsmål efterspørges takst-
nedsættelser, der ikke omfatter de korteste rejser, men kun de lidt
længere rejser (i spørgsmål 306 defineres længere rejser som alle
rejser, der krydser mindst 3 zonegrænser eller mindst 4 zonegræn-
ser). I praksis indebærer den foreslåede afgrænsning, at takstned-
sættelsen ikke skal omfatte den typiske busrejse, men primært tog-
rejser og længere regionale busrejser.
Forslaget indebærer en risiko for, at der opstår en ulogisk takst-
struktur, hvor det bliver billigere at købe en billet til en længere
rejse, selvom man kun skal rejse 3 eller 4 zoner. Dermed vil de kor-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om hvad konsekvenserne for henholdsvis de offentlige finanser og for udledningen af drivhusgasser vil være af at sænke prisen på alle længere rejser med offentlig transport
2751572_0002.png
Side 2/2
tere rejser også opnå en takstnedsættelse ved at købe en ”lang bil-
let”, hvilket øger uigennemskueligheden i prissætning af kollektiv
trafik.
Som nævnt er der regnet på et lignende scenarie i forbindelse med
besvarelsen af spørgsmål 500 (TRU alm. del) i september 2022,
der dog ikke indebar ovennævnte uhensigtsmæssighed i relation til
prissætning af lange rejser i forhold til korte. I besvarelsen af
spørgsmål 500 (TRU alm. del) i 2022 blev nettoomkostningen for
staten ved en takstnedsættelse på 20 pct. beregnet til intervallet
760-1.200 mio. kr. årligt, og nettoomkostningen ved en takstned-
sættelse på 40 pct. blev beregnet til 2.000-2.640 mio. kr. årligt.
Sammenholdt med dette skøn skal der dels tages højde for, at be-
regningen ikke skal omfatte de korteste rejser, dels at taksterne er
steget siden 2022, og endelig at takstnedsættelsen nu også foreslås
op til 50 pct.
Med de nævnte usikkerheder er det Trafikstyrelsens vurdering, at
den skitserede takstnedsættelse vil medføre en nettoomkostning
for staten på op til 3 mia. kr. årligt, afhængig af om takstnedsættel-
sen er på 20, 40 eller 50 pct., samt hvordan nedsættelsen udformes
i praksis med henblik på at sikre uændrede priser for de korte rej-
ser.
Det kan derudover påpeges, at ligegyldigt hvilket scenarie der er
analyseret i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 500 (TRU
alm. del) i 2022, er effekten på biltrafikken beskeden. Når tak-
sterne i den kollektive trafik reduceres, er der nogle bilister der er-
statter bil med kollektiv trafik. Men reduktionen i transportarbej-
det for bilerne er mindre end 1 pct. af den samlede biltrafik i alle
scenarier, der tidligere er analyseret. De analyser, der er lavet med
henblik på besvarelsen af spørgsmål 500 (TRU alm. del) i 2022,
kan dermed ses som et udtryk for den maksimale CO2-effekt (da
reduktionen gælder for samtlige kollektive takster) ift. de scenarier,
der er efterspurgt i spørgsmål 306, hvor de kun er de lidt længere
rejser, der får takstnedsættelser.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen