Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
19. september 2023
2023-3601
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget
Folketinget
Transportudvalget har i brev af 4. august stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 306
Vil ministeren oplyse, hvad konsekvenserne for henholdsvis de of-
fentlige finanser og for udledningen af drivhusgasser vil være af at
sænke prisen på alle længere rejser med offentlig transport? Mini-
steren bedes oplyse konsekvenserne i et scenarie, hvor længere rej-
ser defineres som alle rejser, der krydser mindst 3 zonegrænser og i
et scenarie, hvor længere rejser defineres som alle rejser, der kryd-
ser mindst 4 zonegrænser. Ministeren bedes for hvert af de to sce-
narier beregne effekten i en situation, hvor prisen reduceres med
henholdsvis 20, 40 og 50 pct. Ministeren bedes endvidere oplyse
effekten af tiltaget på biltrafikken, herunder trængselsudfordrin-
gen, for hver af de seks scenarier. Fsva. effekten på udledningen af
drivhusgasser bedes ministeren både oplyse effekten i 2025 og i
2030.
Svar:
Ministeriet har indhentet nedenstående bidrag fra Trafikstyrelsen,
som jeg henholder mig til:
”Der henvises til endelig besvarelse af spørgsmål 500 (TRU alm.
del) dateret 20. september 2022. Forskellen i forhold til spørgsmål
500 (TRU alm. del) er, at der i dette spørgsmål efterspørges takst-
nedsættelser, der ikke omfatter de korteste rejser, men kun de lidt
længere rejser (i spørgsmål 306 defineres længere rejser som alle
rejser, der krydser mindst 3 zonegrænser eller mindst 4 zonegræn-
ser). I praksis indebærer den foreslåede afgrænsning, at takstned-
sættelsen ikke skal omfatte den typiske busrejse, men primært tog-
rejser og længere regionale busrejser.
Forslaget indebærer en risiko for, at der opstår en ulogisk takst-
struktur, hvor det bliver billigere at købe en billet til en længere
rejse, selvom man kun skal rejse 3 eller 4 zoner. Dermed vil de kor-