Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2740448_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. juni 2023
2023-2568
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 208:
Vil ministeren kommentere materialet fra Kaj A. Jørgensens fore-
træde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, jf. TRU alm. del
- bilag 187?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser føl-
gende:
”Kaj A. Jørgensen gennemgår indledningsvis resultatet af de sam-
fundsøkonomiske beregninger fra miljøkonsekvensvurderingen af
en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen, som blev gennemført i
2021. Efterfølgende benyttes resultaterne i en samfundsøkonomisk
vurdering af to alternativer til den 3. Limfjordsforbindelse, der i
begge tilfælde drejer sig om udbygning af E45 gennem Aalborg
inkl. en form for paralleltunnel til Limfjordstunnelen. Ingen af de
fremlagte alternativer har været gennem en konkret skitseprojekte-
ring og miljøvurdering, og de trafikale effekter og anlægsomkost-
ningerne er skønnede størrelser.
Samlet mener Vejdirektoratet ikke, at Kaj A. Jørgensens beregnin-
ger giver et retvisende billede af de samfundsøkonomiske effekter
ved de udtænkte udbygningsprojekter for E45.
I det fremlagte materiale anføres bl.a., at tidsgevinsterne for de ek-
sisterende
bilture vil være mindst det samme for en udbygning af
E45, som for en 3. Limfjordsforbindelse vest om Aalborg. Hertil
skal Vejdirektoratet bemærke, at hastighedsgrænsen er lavere i
Limfjordstunnelen, end den vil blive på den 3. Limfjordsforbin-
delse. Samtidig vil den 3. Limfjordsforbindelse reducere afstanden
for bilture, eksempelvis mellem E45 syd for Aalborg og E39 mod
Hirtshals.
På den baggrund mener Vejdirektoratet ikke, at man kan
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om kommentar til henvendelse af 30/6-23 fra Kaj A. Jørgensen vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, til transportministeren
2740448_0002.png
Side 2/2
overføre tidsgevinsterne 1:1, som det er tilfældet i Kaj A. Jørgen-
sens beregninger, og dermed vurderes de anførte samfundsøko-
nomi effekter for udbygning af E45 ikke at være retvisende.
Generelt er Vejdirektoratet af den holdning, at det er uholdbart og
forbundet med meget stor usikkerhed at estimere tidsgevinsterne
for
alternative udbygningsforslag på E45
ved at tage udgangspunkt
i beregningerne for den 3. Limfjordsforbindelse.
Det skyldes, at der
er mange tendenser og dynamikker, som kan trække både i den ene
og anden retning, og som kun kan bestemmes ved en trafikmodel-
beregning for et konkret og gennemarbejdet anlægsprojekt.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen