Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2653307_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023-390
Den 30. januar 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 (TRU alm. del) stillet 6. januar 2023 efter ønske fra
Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 3
”Vil ministeren redegøre for, om et forbud mod klapning af slam i Køge Bugt skal have afsmittende
effekt og medføre et tilsvarende forbud i Århus bugt?”
Svar
Jeg har fået oplyst, at der ikke er et generelt forbud mod klapning i Køge Bugt, men at der i forbindelse
med anlæg af Lynetteholmen er truffet politisk beslutning om, at der ikke længere skal ske klapning i
Køge Bugt. Lynetteholmsprojektet er forankret i Transportministeriet, som også er ansvarlig myndighed
for anlægsloven for Lynetteholm. Der er truffet politisk aftale mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om, at klapning i Køge Bugt i forbindelse med Lynetteholm
ikke skal gennemføres som oprindelig planlagt.
Efter de gældende regler i havmiljøloven er det ikke muligt at indføre et forbud mod klapning i et større
område, som f.eks. Aarhus bugt. Eventuel tilladelse til klapning beror på en konkret vurdering af,
hvorvidt klapning vurderes at være miljømæssigt forsvarligt på baggrund af ansøgningens oplysninger
om bl.a. klapplads, indholdet af miljøfarlige stoffer i materialet mv. Det er Miljøstyrelsen, der, som
kompetent myndighed for ansøgninger om klapning, tager stilling til, hvorvidt der kan meddeles
tilladelse til klapning i det område, som er angivet i ansøgningen.
Magnus Heunicke
/
Katrine Nissen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk