Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2740451_0001.png
Transportministeren
22. august 2023
2023-3471
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Medlem af Bundestag Stefan Seidler
Platz der Republik 1
11011 Berlin
[email protected]
Kære Stefan Seidler
Tak for dit brev og mail af 14. juli 2023 om togtrafikken over lande-
grænsen. Jeg vægter ligesom dig et stærkt samarbejde i grænselan-
det højt.
I Danmark har vi med IC4 oplevet et fejlslagent indkøb af togmate-
riel, som mange år efter stadig trækker sine spor og har konkrete
negative konsekvenser for passagererne. Med henblik på at mini-
mere risikoen for at ende i en lignende situation med indkøbet af
nye tog, har tilgangen hos DSB været i videst muligt omfang at ind-
købe standardløsninger og derudover gennemføre et så lavrisiko-
projekt som muligt.
Ovenstående tilgang har et bredt flertal i Folketinget bakket op om
i form af forligskredsen bag indkøb af nye eltog (Venstre, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alter-
nativet).
Som en del af risikominimeringen er de nye eltog ikke udbudt til at
kunne køre uden for Danmark, hvorfor de teknisk ikke er udrustet
til også at køre på det strømsystem, som bruges på det tyske bane-
net. Det er dette forhold, som ligger til grund for, at aftalen om In-
frastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 (Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alter-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 299: MFU spm. om ministerens kommentar til brev fra Stefan Seidler om den grænseoverskridende jernbanedrift mellem Slesvig-Holsten og Danmark
2740451_0002.png
Side 2/3
nativet) indeholdt en undersøgelse af togtrafikken over landegræn-
sen mellem Danmark og Tyskland, som senere er blevet foldet ud i
et kommissorium godkendt af samme forligskreds.
Kommissoriet kan findes her:
https://www.trm.dk/me-
dia/vqln244f/kommissorium-for-undersoegelse-af-togtrafikken-
over-landegraensen-mellem-danmark-og-tyskland.pdf
Som det er i dag, vanskeliggør den sønderjyske jernbanegeografi en
betjening af landsdelen på en hensigtsmæssig måde. Hovedbane-
strækningen forbinder Kolding med Padborg/Flensborg. En side-
linje fra Tinglev forbinder det største byområde Sønderborg med
resten af Danmark.
DSB kører med den nuværende struktur hver anden time direkte
tog mellem Sønderborg og København via Fredericia og hver anden
time et tog mellem Fredericia og Padborg. Det medfører, at der på
strækningen Kolding-Tinglev er timedrift, mens der er et tog hver
anden time på strækningerne Tinglev-Sønderborg og Tinglev-
Flensborg.
En forlængelse af tyske tog fra Flensborg til Tinglev muliggør, at
hovedparten af togtrafikbetjeningen af Sønderjylland kan samles
på strækningen Kolding-Sønderborg, hvorved Sønderborg vil få et
tog i timen frem for hver anden time. Selvom passagertallene gene-
relt er små, er der flere indenlandske passagerer til Sønderborgba-
nen end til Padborg.
Den internationale togtrafik udgør en stor del af passagerunderla-
get i det sydlige Sønderjylland, og for trafikken over de længere af-
stande vil der fortsat blive opretholdt direkte internationale togfor-
bindelser mellem Aarhus og Hamburg, som også Flensborg- og
Padborgpassagerer vil kunne benytte. For de fleste andre passage-
rer, som i dag benytter regionale DSB-tog over grænsen, gør det in-
gen forskel om togskiftet mellem danske og tyske tog sker i Tinglev
eller Flensborg.
Det er korrekt, som du angiver, at den regionale togtrafik lokalt
mellem Flensborg og Danmark vil blive mindre attraktiv. De passa-
gerer mellem Flensborg samt Padborg på den ene side, og danske
stationer på den anden, som ikke benytter de allerede nævnte in-
ternationale tog, vil således blive påført et ekstra togskifte i Tinglev
i forhold til nu.
Som det fremgår af ovenstående er der fordele og ulemper ved den
løsning, som forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 har bedt
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 299: MFU spm. om ministerens kommentar til brev fra Stefan Seidler om den grænseoverskridende jernbanedrift mellem Slesvig-Holsten og Danmark
2740451_0003.png
Side 3/3
om at få undersøgt. Det er min forventning at sagen skal drøftes
med forligskredsen primo september 2023.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen