Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2743795_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. august 2023
2023-3127
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 289:
Kan ministeren redegøre for, hvorfor Københavns Kommune og
Trafikstyrelsen, som i henhold til bekendtgørelse nr. 1974 af
26/10/2021 om tilsynet med gennemførelsen af Lynetteholm er til-
synsførende myndigheder, ikke har reageret på gentagne advarsler
fra tænketanken GeoHav, om at anlæg af Lynetteholm mangler
lovlighed, da den i forvejen forekommende koncentration af metal-
ler i opløst fase (IFF), hvorpå vandkvalitetskrav skal vurderes, var
ukendt forud for anlægsaktiviteternes start i januar 2022?
Svar:
Jeg har indhentet nedenstående udtalelse fra Trafikstyrelsen, som
jeg henholder mig til.
”Trafikstyrelsen har behandlet en række henvendelser fra Tænke-
tanken GeoHav vedrørende Lynetteholm projektet. Trafikstyrelsen
deler ikke Tænketanken GeoHavs opfattelse af, at anlæggelsen af
Lynetteholm savner lovlighed.
Trafikstyrelsen fører tilsyn med By & Havns gennemførelse af an-
læg af Lynetteholm jf. § 2 i Bek nr. 1974 af 26/10/2021 om tilsynet
med gennemførsel af Lynetteholm. En række specifikke tilsynsop-
gaver er dog delegeret til andre myndigheder, herunder er Køben-
havns Kommune tilsynsmyndighed for aktiviteter vedr. overvåg-
ning af implementeringsredegørelsens afsnit 3.8.6 om vandkvalitet
fra Lynetteholm i forhold til vandplanlægning jf. § 2, stk. 4, i
samme.
Trafikstyrelses rolle som tilsynsmyndighed er at sikre, at arbejdet
gennemføres inden for rammerne af den udførte vurdering af pro-
jektets indvirkninger på miljøet, implementeringsredegørelsen og
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 289: MFU spm. om, hvorfor Københavns Kommune og Trafikstyrelsen, som i henhold til bekendtgørelse nr. 1974 af 26/10/2021 om tilsynet med gennemførelsen af Lynetteholm er tilsynsførende myndigheder, ikke har reageret på gentagne advarsler fra tænketanken GeoHav
2743795_0002.png
Side 2/2
afgørelser truffet i medfør i § 4 i lov om Lynetteholm. Såfremt ram-
merne ikke overholdes, kan styrelsen udstede påbud herom jf. § 4,
stk. 1 og stk. 2 i Bek nr. 1974 af 26/10/2021 om tilsynet med gen-
nemførslen af Lynetteholm. Styrelsen har ikke fundet anledning til
at udstede påbud.
Trafikstyrelsen kan oplyse, at Miljøstyrelsen er ansvarlig myndig-
hed for udarbejdelsen af vandområdeplanerne. I de planer, som
var gældende på tidspunktet for vedtagelsen af anlægsloven, var
den økologiske tilstand for miljøfarlige forurenende stoffer og
bundfauna ukendt og den kemiske tilstand var delvist ikke god og
ukendt. Det kan samtidig oplyses, at der jf. implementeringsrede-
gørelsens punkt 3.8.6 om overvågning af vandkvalitet skulle foreta-
ges monitering af baggrundstilstanden (IFF) på udvalgte stationer
inden anlægsarbejderne sættes i gang.
Trafikstyrelsen kan endelig oplyse, at Tænketanken GeoHav har
rejst en række kritikpunkter vedrørende miljøvurderingen af an-
lægget af Lynetteholm. GeoHav har blandt andet fremsat kritik i
notater af 3. juni 2022, 17. juni 2022 til Transportministeren samt
en politianmeldelse af 20. maj 2022. Den 15. og 17. juni 2022 har
Transportministeren videresendt de kritiske notater til Trafiksty-
relsen til videre foranstaltning.
I notat af 12. december 2022 har Trafikstyrelsen gennemgået kri-
tikken. Geohavs kritikpunkter oplistes i notatet, af 9 kritikpunkter
er punkt 1, 2 og 3 relevant for dette spørgsmål.
I notatet vurderer Trafikstyrelsen følgende:
”I forhold til kritik-
punkterne 1, 2 og 3 vedr. repræsentativiteten af havvandsprø-
verne fra Kongedybet 2020, manglende overvågning af vandfa-
sens tilstand samt ukendt kemisk tilstand af vandfasen i Øresund
kan Trafikstyrelsen oplyse, at der ved udarbejdelse af miljøkonse-
kvensrapporten for Lynetteholm er gjort brug af gældende viden
og vurderingsmetoder jf. § 10 stk. 4 i VVM bekendtgørelse for
havne
1
og som de respektive fagansvarlige myndigheder har vur-
deret tilstrækkelige. […] Trafikstyrelsen finder ikke anledning til
at foretage sig yderligere på nuværende tidspunkt.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen