Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. august 2023
2023-2803
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 286:
Vil ministeren oplyse, hvordan kapacitetsudnyttelsen er på stræk-
ningen Aarhus-Langå i dag?
Vil regionaltoget kunne standse i Laurbjerg hver halve time i hver
retning, uden at køreplanerne for IC-togene (DSB’s tog) skal æn-
dres?
Hvordan ser kapaciteten på strækningen Aarhus-Langå ud, når
Signalprogrammet og de igangværende anlægsarbejder er afsluttet,
herunder elektrificeringen?
Er det korrekt forstået, at flertallet bag Togfonden er væk, og at
flertallet bag timemodellen som følge heraf også er væk? I bekræf-
tende fald, hvordan påvirkes kapaciteten på strækningen af, at
Timemodellen ikke længere skal implementeres?
Vil ministerens knytte bemærkninger til forslaget fra IDA Rail, In-
geniørforeningens fagselskab for jernbanetrafik, om en slags nær-
bane på strækningen Aarhus-Langå samt enkelte eksprestog, sådan
at kapaciteten vil blive udnyttet langt bedre end i dag?
Svar:
På strækningen Aarhus-Langå kører der i dagtimerne fire tog i ti-
men i hver retning, hvilket ifølge Banedanmark medfører en kapa-
citetsudnyttelse på 42 pct. Den internationale anbefaling er, at ka-
pacitetsudnyttelsen ikke overstiger 65 pct.
Når Signalprogrammet er udrullet, vil den teoretiske kapacitet
øges, da togene vil kunne køre tættere efter hinanden. Elektrifice-
ringen vil kun have en effekt på kapaciteten, hvis de kommende
batteritog bliver hurtigere end de nuværende dieseltog, som betje-
ner de langsommere stoptog.