Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2743769_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. august 2023
2023-2803
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 286:
Vil ministeren oplyse, hvordan kapacitetsudnyttelsen er på stræk-
ningen Aarhus-Langå i dag?
Vil regionaltoget kunne standse i Laurbjerg hver halve time i hver
retning, uden at køreplanerne for IC-togene (DSB’s tog) skal æn-
dres?
Hvordan ser kapaciteten på strækningen Aarhus-Langå ud, når
Signalprogrammet og de igangværende anlægsarbejder er afsluttet,
herunder elektrificeringen?
Er det korrekt forstået, at flertallet bag Togfonden er væk, og at
flertallet bag timemodellen som følge heraf også er væk? I bekræf-
tende fald, hvordan påvirkes kapaciteten på strækningen af, at
Timemodellen ikke længere skal implementeres?
Vil ministerens knytte bemærkninger til forslaget fra IDA Rail, In-
geniørforeningens fagselskab for jernbanetrafik, om en slags nær-
bane på strækningen Aarhus-Langå samt enkelte eksprestog, sådan
at kapaciteten vil blive udnyttet langt bedre end i dag?
Svar:
På strækningen Aarhus-Langå kører der i dagtimerne fire tog i ti-
men i hver retning, hvilket ifølge Banedanmark medfører en kapa-
citetsudnyttelse på 42 pct. Den internationale anbefaling er, at ka-
pacitetsudnyttelsen ikke overstiger 65 pct.
Når Signalprogrammet er udrullet, vil den teoretiske kapacitet
øges, da togene vil kunne køre tættere efter hinanden. Elektrifice-
ringen vil kun have en effekt på kapaciteten, hvis de kommende
batteritog bliver hurtigere end de nuværende dieseltog, som betje-
ner de langsommere stoptog.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om kapacitetsudnyttelsen er på strækningen Aarhus-Langå
2743769_0002.png
Side 2/2
Med aftale om Infrastrukturplan 2035 af 28. juni 2021 (Socialde-
mokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet) er det bl.a. besluttet at anlægge en station
i Brabrand og en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.
Der er endvidere overvejelser i Nordjylland om at forlænge regio-
naltogene fra Skørping til Hobro, hvilket kan ændre placeringen af
landsdelstogene nord for Aarhus.
Banedanmark tidligere vurderet, at det samme togsystem ikke vil
kunne stoppe i både Brabrand og Laurbjerg uden komplikationer
for landdelstrafikken. Det vil kræve en nærmere analyse af konse-
kvenserne for køreplanen af disse projekter, inklusive fastlæggel-
sen af en række forudsætninger, såfremt det skal vurderes, hvor-
vidt det er sandsynligt, at et regionaltog kan standse i Laurbjerg
hver halve time i hver retning, uden at køreplanerne for landdels-
togene skal ændres.
I forhold til IDA Rails forslag til betjening af strækningen Aarhus
H-Langå vil det - ligesom vurderingen af betydningen af Laurbjerg
Station - kræve et større køreplans- og analysearbejde for fuldt ud
at kunne klarlægge muligheder og konsekvenser af forslaget.
Det kan dog bemærkes, at IDA Rails forslag indeholder 8 tog i ti-
men og 10 tog i myldretiden, og hertil skal lægges togene, der skal
køre til Silkeborg ad den nye bane, da disse tog vil skulle køre den
første del af turen til Silkeborg på den eksisterende jernbane fra
Aarhus H og ud mod Brabrand. Kapaciteten på strækningen vil
derfor være fuldt udnyttet, hvilket vil erfaringsmæssigt øger risi-
koen for at forsinkelser mellem togene spreder sig og dermed giver
en lavere punktlighed.
Det er korrekt, at der efter Folketingsvalget i 2022 ikke længere er
et flertal for Togfonden.
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen