Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2730528_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2023
2023-2985
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 283:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra H2 Energys fore-
træde 13/6-23 vedrørende PtX og brintproduktion i Danmark, jf.
TRU alm. del – bilag 214?
Svar:
Det er afgørende, at vi får sikret en grøn omstilling af den tunge
vejtransport. Det største potentiale for at reducere udledningerne
er at omstille til alternative drivmidler. Det er derfor positivt, at H2
Energy vil placere et 1 GW brintanlæg i Esbjerg og dermed bidrage
til at producerer grøn brint, der er et nulemissions drivmiddel, som
på længere sigt kan anvendes til den tunge vejtransport.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at regeringen ar-
bejder målrettet på at sikre rammerne for en grøn dansk brintsek-
tor. Derfor har regeringen bl.a. åbnet et PtX-støtteudbud på 1,25
mia. kr., indgået en
aftale om bilateralt samarbejde omkring brint-
infrastruktur mellem Danmark og Tyskland, vedtaget et lovforslag
som muliggør direkte linjer og geografisk differentierede forbrugs-
tariffer og indgået 1. delaftale:
Ejerskab og drift af fremtidens dan-
ske, rørbundne brintinfrastruktur.
Regeringen vil senere i år præ-
sentere et oplæg for de økonomiske rammevilkår for brintinfra-
strukturen.
Med hensyn til udrulning af brinttankinfrastruktur kan jeg oplyse,
at EU er på trapperne med en ny europæisk forordning, der stiller
krav til udrulning af drivmiddelinfrastruktur. Forordningen for-
ventes at blive endelig vedtaget medio 2023. I den foreløbige aftale,
der blev indgået i marts 2023 indgår krav om, at medlemsstaterne
inden udgangen af 2030 skal sikre etablering af offentligt tilgænge-
lig tankinfrastruktur til brint på TEN-T-hovedvejnettet med maksi-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om kommentar til præsentation fra H2 Energys foretræde 13/6-23 vedrørende PtX og brintproduktion i Danmark, til transportministeren
2730528_0002.png
Side 2/2
malt 200 km. afstand. Derudover indgår krav om, at medlemssta-
terne inden udgangen af 2030 etablerer én brinttankstation i by-
knudepunkter.
Foruden kommende krav fra EU til udrulning af drivmiddelinfra-
struktur har Europa-Kommissionen fremsat forslag om revision af
forordningen om CO
2
-krav til nye tunge køretøjer, hvor der lægges
op til, at skærpe CO
2
-reduktionskravene. En revision af forordnin-
gen vil skabe et større udbud af nulemissionskøretøjer. Derudover
skønnes, at anskaffelsesprisen for nulemissionskøretøjer vil falde
over tid pga. den teknologiske udvikling og stordriftsfordele, da
produktionen af nulemissionskøretøjer forventes at stige som følge
af de skærpede CO
2
-reduktionskrav.
Samtidig øger den kommende
kilometerbaserede og CO
2
-differentierede vejafgift for lastbiler, der
indføres fra 1. januar 2025, incitamentet til at investere i nulemis-
sionslastbiler.
Øgede krav på EU-niveau både ift. udrulning af drivmiddelinfra-
struktur og CO
2
-reduktionskrav til tunge køretøjer samt den kom-
mende kilometerbaserede vejafgift forventes således at understøtte
udviklingen af nulemissionslastbiler. Det gælder også brintlastbiler
og dertilhørende infrastruktur.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen