Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2730537_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2023
2023-2952
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter
Skaarup (DD).
Spørgsmål nr. 276:
Vil ministeren redegøre for de samfundsøkonomiske konsekvenser
ved ikke at bevare elementfabrikken ved Rødbyhavn på Lolland?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Femern A/S, der oplyser følgende:
”De samfundsøkonomiske konsekvenser knyttet til bevarelsen af
elementfabrikken ved Rødbyhavn vil afhænge af den fremtidige
udnyttelse af fabrikken. Jo flere projekter, der benytter fabrikken,
jo højere vil den samfundsøkonomiske værdi være.
På nuværende tidspunkt er der ikke truffet beslutning om konkrete
projekter, der i fremtiden vil kunne anvende elementfabrikken.
Hvis det eksempelvis besluttes at gennemføre Østlig Ringvej eller
andre projekter uden bevarelse af tunnelelementfabrikken, vil det
give et samfundsmæssigt underskud, da det vil betyde, at der skal
opføres en ny fabrik.
Med udgangspunkt i Østlig Ringvejs-projektet vurderes det at
medføre omkostninger på 3,15 mia. kr. (2021-priser, inkl. korrekti-
onstillæg) at etablere en ny fabrik til produktion af tunnelelemen-
ter til Østlig Ringvej. Alternativt er det anslået, at en omstilling af
elementfabrikken ved Rødbyhavn kunne udføres for mellem 373 og
442 mio. kr. (2021-priser, inkl. korrektionstillæg). Ved at benytte
den eksisterende elementfabrik, vil der således kunne opnås en be-
sparelse på i omegnen af 2,75 mia. kr. (2021-priser, inkl. korrekti-
onstillæg). Der skal dog fratrækkes eventuelle omkostninger til
vedligehold af elementfabrikken i perioden mellem Femern Bælt-
projektets afslutning og Østlig Ringvejs-projektets påbegyndelse
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 276: MFU spm. om ministeren vil redegøre for de samfundsøkonomiske konsekvenser ved ikke at bevare elementfabrikken ved Rødbyhavn på Lolland, til transportministeren
2730537_0002.png
Side 2/2
samt betaling for overdragelse af løsøre mv. fra Femern Bælt-pro-
jektets entreprenør (FLC).
Det skal derudover bemærkes, at elementfabrikken, udover at le-
vere tunnelelementer til fremtidige statslige infrastrukturprojekter,
også vil kunne bruges til andre statslige (og ikke-statslige) projek-
ter, som kræver en industriel produktionsmetode og udskibnings-
faciliteter. Det kunne eksempelvis være betonfundamenter til store
havvindmøller eller andre vedvarende energianlæg, der skal etable-
res i fremtiden som led i den grønne omstilling.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen