Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2727485_0001.png
Notat
Til
Transportministeriet
Kopi til
Dokumentnummer
1625960
Dato
11 06 2023
Sagsbehandler
JPL
Direkte
+45 36 13 19 81
CVR nr: 29 89 65 69
EAN nr: 5798000016798
Movia sikrer i samarbejde med kommuner og regioner en effektiv drift af bus, flextrafik, lokaltog og hav-
nebusser i henhold til lov om trafikselskaber.
Movias udbud af flextrafik
Movia udbyder al flextrafikkørsel og flextrafikken udbydes som udgangspunkt gennem tre typer af udbud
samt dynamiske indkøb. Det aktuelle spørgsmål vedrører garantiudbud og variabeludbud.
Flexgaranti (FG):
I flexgarantiudbud indkøber Movia primært større vogne med lift og plads til to eller
flere kørestole. I udbuddene stiller Movia krav om, at en del af vognene er udstyret med trappemaskine,
transportstol mm. Kørselsomfanget er ni timer pr. vogn pr. dag, som bilen modtager fast betaling for. Der
stilles i udbuddet krav om, at der holdes en selvbetalt pause på 45 minutter. Kørselsomfanget pr. bil pr.
dag er typisk 360-485 km. Bilerne anvendes typisk alene til kørsel for Movia. En bil der kører på flexga-
ranti-kontrakt kører i gennemsnit 320-330 dage om året. Det giver en årskørsel på mellem 120.000-
180.000 km. Kontrakterne på flexgaranti er to årige med forlængelsesmulighed.
Flexvariabel (FV):
I flexvariabel udbud indkøber Movia alle vogntyper. Kørselsomfanget varierer, men ty-
pisk er en dagskørsel på 300-500 km. Kontrakterne er tilrettelagt sådan, at operatøren selv vælger tidsrum
for, hvornår på dagen og hvor mange dage på et år bilen er til rådighed for kørsel i flextrafikken. Derfor
modtager en vogn i flexvariabel-kontrakt kun betaling for de ture, der udføres for flextrafik. Kontrakterne
på flexvariabel er etårige med driftsstart 1. marts uden mulighed for forlængelse.
Kørselsomfanget i Movias flextrafik har været kraftigt påvirket af ned- og oplukningerne under Covid-19
pandemien. Efter det bratte fald i foråret 2020, hvor kørselsomfanget blev reduceret med 85 pct. fra den
ene dag til den anden, er kørselsomfanget steget i takt med bortfaldet af restriktionerne frem til starten af
2022, hvorefter kørselsomfanget er vokset hurtigt til noget der ligner niveauet før Covid-19 pandemien.
Det er naturligt at et konkurrenceudsat marked som dette har svært ved at finde sig til rette i et så omskif-
teligt marked, hvor også omkostningsniveauet på fx diesel har været meget svært at forudsige, ligesom
der periodevist har været vanskeligt at tiltrække uddannede chauffører og tilvejebringe nye vogne og re-
servedele.
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby – DK
+45 36 13 14 00
[email protected]
moviatrafik.dk
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om ministeren vil redegøre for baggrunden for, at Movia den 1. marts besluttede, at hæve antallet af garantibiler i flextrafikordningen samtidig med, at man åbnede for omkring 100 nye vognmænd i såkaldte variable biler, til transportministeren
2727485_0002.png
Kontraktstarten 1. marts 2023
Movia startede nye kontrakter efter udbud af flexvariabel den 1. marts 2023. Der har ikke været en æn-
dring i antallet af garantivogne i den forbindelse.
Movias seneste kontrakt på garantivogne startede 16. juni 2022 og omfattede 90 garantivogne, som sup-
plerede de 36 garantivogne, der var i drift i en igangværende kontrakt. Movia har således samlet 126 ga-
rantivogne i drift, som er udbudt efter udbud FG10 og FG11X.
Antallet af garantivogne fra 16. juni 2022 kan illustreres således
16. juni 2022 til 28. februar 2023
36 garantivogne
90 garantivogne
1. marts 2023 til 29. februar 2024
34 garantivogne
92 garantivogne
FG10
FG10 forlænget
FG11x
I FG11x blev to optionsvogne indsat hhv. 7. november 2022 og 20. februar 2023
Der har således ikke, som angivet i spørgsmålet, været tale om en udvidelse af antallet af garantivogne.
Movia har, som angivet i spørgsmålet, i forbindelse med flexvariabel-kontrakterne, der havde driftsstart 1.
marts 2023 registreret, at der er kommet bud fra mange flere operatører end tidligere, og at der er
mange bud med meget høje priser. I Movias udbud er der angivet et maksimalt antal vognløb, som kan
tilbydes kontrakt i hver region, men der er ikke en begrænsning på antal operatører, som Movia kan indgå
kontrakt med.
Det er Movias vurdering, at en del af de nye operatører tidligere har kørt som underleverandører til eksi-
sterende operatører i Flextrafik og i forbindelse med Flexvariabeludbuddet med driftsstart 1. marts har
benyttet muligheden for at byde på kørslen selv, i stedet for at køre som underleverandør hos andre ope-
ratører, der har kontrakter med Movia. At der er flere selvstændige bydere, er således ikke nødvendigvis
et udtryk for at der er kommet flere vogne.
Side 2 / 2
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby – DK
+45 36 13 14 00
[email protected]
moviatrafik.dk