Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2730539_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2023
2023-2803
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Spørgsmål nr. 250:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i den maksimale køreha-
stighed på Nordvestbanens strækning fra Kalundborg og Holbæk
fra strækningens etablering til i dag?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende:
”Strækningen Holbæk-Kalundborg er en del af Nordvestbanen
(strækningen mellem Roskilde og Kalundborg), der åbnede ved
årsskiftet 1874/1875. Banen blev anlagt som en enkeltsporet bane.
I dag er der dobbeltspor mellem Roskilde og Holbæk, mens der
fortsat er enkeltspor fra Holbæk til Kalundborg. Dobbeltsporet
mellem Roskilde og Holbæk blev bygget i tre etaper. Først blev
Roskilde-Lejre ibrugtaget i 1951, dernæst Vipperød-Holbæk i 1987
og til slut Lejre-Vipperød, der blev ibrugtaget i 2014.
De historiske data, som Banedanmark har adgang til, er opgjort for
strækningen Roskilde-Kalundborg og dermed ikke for delstræknin-
gen Holbæk-Kalundborg. Banedanmarks tidligste dokumentation
af kørehastigheden fremgår af en tjenestekøreplan fra 1921, hvor
den maksimale hastighed angives til 75 km/t. I 1933 var hastighe-
den jf. tjenestekøreplanerne på 80 km/t mellem Roskilde og Ka-
lundborg, og i 1938 var den på 100 km/t.
Banedanmark har i de historiske kilder ikke fundet ændringer frem
til 1960, hvor hastigheden blev sat op til de nuværende 120 km/t,
der også i dag er den maksimale hastighed for Holbæk-Kalund-
borg. For strækningen mellem Holbæk og Roskilde, der som nævnt
er dobbeltsporet, er hastigheden i dag 160 km/t mellem Holbæk og
Roskilde. Denne blev opgraderet fra 120 km/t i forbindelse med
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 250: MFU spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i den maksimale kørehastighed på Nordvestbanens strækning fra Kalundborg og Holbæk fra strækningens etablering til i dag, til transportministeren
2730539_0002.png
Side 2/2
ibrugtagningen af dobbeltsporet på delstrækningen Lejre-Vipperød
i 2014).”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen