Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. februar 2023
2023-531
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 25:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/12-22 fra Henrik
Busch samt præsentation fra foretræde 17/1-23 vedrørende DSB og
tog i Danmark, jf. TRU alm. del - bilag 20?
Svar:
I øjeblikket gennemføres der ekstraordinært mange projekter på
jernbanen. Der bygges nye baner, hastigheden på eksisterende
strækninger opgraderes og fornys, hovednettet elektrificeres, og
signalsystemet udskiftes.
I juni 2021 indgik et bredt flertal i Folketinget den store infrastruk-
turaftale,
Infrastrukturplan 2035,
som indeholder en række yder-
ligere nye investeringer på jernbanen frem til 2035.
Både de igangværende projekter og de fremtidige investeringer på
jernbanen skal være med til at modernisere jernbanen og skabe
rammerne for en mere effektiv og attraktiv togtransport.
Imens jernbaneprojekterne udføres, kan det ikke undgå at påvirke
punktligheden og i sidste ende kundeoplevelsen negativt. Den se-
neste tid har der været store udfordringer med punktligheden på
jernbanen, hvilket ikke er tilfredsstillende for passagererne. Derfor
arbejder Banedanmark og DSB målrettet på at skabe forbedringer
af den måde, som både anlægsarbejderne og trafikken planlægges
på.
Sideløbende med at jernbaneinfrastrukturen bliver udbygget, er
det også besluttet at hele den statslige togtrafik skal være CO2-neu-
tral. DSB er i øjeblikket i fuld gang med at gennemføre en udskift-
ning af de aldrende dieseltog med nye elektriske tog. Med de nye
tog vil DSB kunne tilbyde kunderne hurtigere, hyppigere og mere
punktlige tog end i dag.