Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2723524_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. juni 2023
2023-2797
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF).
Spørgsmål nr. 244:
Vil ministeren oplyse, hvor meget ekstra CO2 der udledes som
følge af ”airborn delay” af fly over Københavns Lufthavn pga.
manglende kapacitet i lufthavnen som følge af Naviairs mangel på
flyveledere? Svaret bedes oplyses for både 2022 og 2023.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmål for Naviair, som oplyser:
”Luftfartøjers udledning af CO2 er forskellige. Naviair er bekendt
med, at Eurocontrol (som forvalter det europæiske luftrum) har
udviklet modeller for omregning af CO2-udledning baseret på sta-
tistiske opgørelser af brændstofforbrug for forskellige flytyper og
distancer.
Opgørelsesmetoden gør det dog ikke muligt for Naviair at beregne
den ændrede lokale CO2-udledning som følge af mangel på flyvele-
dere. Naviair er bekendt med, at der på EU-niveau er forberedelser
på at kunne beskrive de miljømæssige konsekvenser skabt af f.eks.
strejker, kapacitetsforhold mv. og lokalt ekstra fløjen distance.
Til baggrund kan Naviair oplyse, at en væsentlig del af de forsinkel-
sesminutter man oplever ved ankomst i Københavns Lufthavn,
dækker over forsinket afgangstidspunkt fra afgangsdestinatio-
nerne. I det europæiske luftrum søges trafikken planlagt således, at
fly så vidt muligt holdes på jorden indtil, der er plads i luften og
ved ankomstlufthavnene, mhp. at undgå unødig flyvetid.
Uanset grundig planlægning kan der forekomme forsinkelser un-
der flyvning som følge af bl.a. militære øvelser, lokale vejrforhold
og ændringer i lufthavnens forventede kapacitet – herunder også
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: Spm. om, hvor meget ekstra CO2 der udledes som følge af airborn delay af fly over Københavns Lufthavn pga. manglende kapacitet i lufthavnen som følge af Naviairs mangel på flyveledere, til transportministeren
2723524_0002.png
Side 2/2
flyvelederkapacitet. Disse forsinkelser kan give anledning til æn-
drede flyvehastigheder, anden ruteføring eller venteflyvning, som
kan give ændret miljøpåvirkning.
En indikation af niveauet for ekstra kilometer, der flyves, kan hen-
tes i opgørelse af gennemsnitlig Horisontal Flight Efficiency (HFE),
hvor forholdet mellem faktisk fløjne rute og ”ideel” referencerute
(”achieved distance”) opgøres.
Flight efficiency de sidste 10 år viser, at der i 2023 er en stigning i
forholdstallet, og dermed et foreløbigt fald i effektiviteten.
Figur 1: Horisontal Flight Efficiency for alle flyvninger til
Danmark
* foreløbig opgørelse af HFE til og med maj 2023 Kilde: Naviair & Eurocontrol
Sammenlignes med øvrige 39 lande i Eurocontrol-samarbejdet lå
Danmark i 2022 på en 2. plads i flyveeffektivitet. I 2023 (til og med
maj) ligger Danmark som det 6. mest effektive land med 1,54 pct.
Naviair har fokus på at begrænse antallet af forsinkelsesminutter
og i særlig grad at undgå at holde fly i holding i luften.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen