Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. juni 2023
2023-2797
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF).
Spørgsmål nr. 244:
Vil ministeren oplyse, hvor meget ekstra CO2 der udledes som
følge af ”airborn delay” af fly over Københavns Lufthavn pga.
manglende kapacitet i lufthavnen som følge af Naviairs mangel på
flyveledere? Svaret bedes oplyses for både 2022 og 2023.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmål for Naviair, som oplyser:
”Luftfartøjers udledning af CO2 er forskellige. Naviair er bekendt
med, at Eurocontrol (som forvalter det europæiske luftrum) har
udviklet modeller for omregning af CO2-udledning baseret på sta-
tistiske opgørelser af brændstofforbrug for forskellige flytyper og
distancer.
Opgørelsesmetoden gør det dog ikke muligt for Naviair at beregne
den ændrede lokale CO2-udledning som følge af mangel på flyvele-
dere. Naviair er bekendt med, at der på EU-niveau er forberedelser
på at kunne beskrive de miljømæssige konsekvenser skabt af f.eks.
strejker, kapacitetsforhold mv. og lokalt ekstra fløjen distance.
Til baggrund kan Naviair oplyse, at en væsentlig del af de forsinkel-
sesminutter man oplever ved ankomst i Københavns Lufthavn,
dækker over forsinket afgangstidspunkt fra afgangsdestinatio-
nerne. I det europæiske luftrum søges trafikken planlagt således, at
fly så vidt muligt holdes på jorden indtil, der er plads i luften og
ved ankomstlufthavnene, mhp. at undgå unødig flyvetid.
Uanset grundig planlægning kan der forekomme forsinkelser un-
der flyvning som følge af bl.a. militære øvelser, lokale vejrforhold
og ændringer i lufthavnens forventede kapacitet – herunder også