Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. juni 2023
2023-2734
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 236:
Vil ministeren endvidere oplyse, om en måling af op til 0,25% min-
dre saltgennemstrømning til Østersøen er blevet fremlagt som en
tolerancetærskel ved opgaveformuleringen forud for tredjeparts-
granskningen, der blev udført af rådgivningsfirmaet Deltares? Eller
har vurderingen af, om en 0-løsning kan opretholdes, været en del
af opgaveformuleringen?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet en udtalelse fra Tra-
fikstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan bekræfte, at der i miljøkonsekvensvurderin-
gen af Lynetteholm-projektet er redegjort for, at projektet kan
medføre en reduceret gennemstrømning i Øresund i størrelsesor-
den op til 0,25%. Til verificering af dette estimat har der til brug for
ESPOO-samrådet været gennemført en 3. partsgranskning af mo-
dellering og beregningsforudsætninger ved det hollandske rådgi-
verfirma Deltares. I opgaveformuleringen (vedlagt) som blev til-
sendt Deltares ifm. granskningen står bl.a. ”Granskningen
vil også
omfatte modelresultater herunder en verifikation af de numeriske
studiers hovedkonklusioner baseret på konsekvenser, som alene
skyldes påvirkningen af Lynetteholm. Det udvalgte firma vil sær-
skilt skulle forholde sig til om modellen giver tilstrækkeligt belæg
for konklusionen om, at anlæg af Lynetteholm påvirker saltud-
vekslingen i Østersøen med mindre end 0,25%.”
De 0,25 % er i
denne sammenhæng ikke fremlagt som en tolerancegrænse, men