Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2722998_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. juni 2023
2023-2720
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet af Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 233:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Danske Maritimes
foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for
søfart, jf. TRU alm. del - bilag 203?
Svar:
De danske indenrigsfærger binder vores land sammen og er helt af-
gørende for mange lokalsamfund. Samtidig er de en vigtig brik i
den grønne omstilling. En elektrificering – hvor det er muligt - af
indenrigsfærgerne i Danmark er derfor vigtig. Ikke kun for at
mindske de nationale CO2-udledninger, men også på grund af ef-
fekten på den lokale luftforurening. Derfor er jeg også positiv over
for udviklingen inden for el-færger.
Med aftale af 19. april 2021 om udmøntning af midler fra Grøn
Transportpulje II blev det besluttet, at afsætte 200 mio. kr. til grøn
omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger. Endvidere blev
der med aftale om udmøntning af Grøn Transportpulje I af 25. juni
2021 afsat yderligere 85 mio. kr. til grøn omstilling af kommunalt
og kommercielt drevne indenrigsfærger. Midlerne blev udmøntet i
2021 og 2022, og vi nu kan se frem til mere grøn sejlads i de dan-
ske farvande, hvor samtlige tilskudsmodtagere omstilles til el.
På baggrund af aftale om fremtidens grønne færgebetjening af Bal-
len-Kalundborg og Bøjden-Fynshav af 21. januar 2022 gennem-
førte Transportministeriet i 2022 et udbud af de statslige færgeru-
ter Bøjden-Fynshav og Ballen-Kalundborg med fokus på reduktion
af CO2- og partikeludledning. Ruterne vil fra henholdsvis 2024 og
2025 hver især blive besejlet med to søsterskibe, der er to af ver-
dens største 100 pct. eldrevne færger.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 233: Spm. om kommentar til præsentation fra Danske Maritimes foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for søfart, til transportministeren
2722998_0002.png
Side 2/2
Endvidere er Transportministeriet ved at undersøge muligheder og
perspektiver i at omstille samtlige danske indenrigsfærger til nule-
missions drift inden 2030 og de økonomiske konsekvenser heraf
(omtalt Nulemissionsanalysen). Analysen vil blandt andet benytte
sig af erfaringerne fra pulje for grøn omstilling af indenrigsfærger.
Hurtigfærgerne står for over halvdelen af danske indenrigsfærgers
samlede udledning af CO2 (Færgeanalysen, 2021), og står samtidig
over for andre udfordringer i deres grønne omstilling end de fleste
konventionelle færger.
Med den politiske aftale om udmøntning af midler fra Grøn Trans-
portpulje II af 19. april 2021 blev det besluttet, at der udarbejdes
en analyse af, hvordan der kan ske en grøn omstilling af hurtigfær-
gerne i Danmark (omtalt Hurtigfærgeanalysen). Analysen skal un-
dersøge, hvilke muligheder der er for at omstille hurtigfærgerne i
Danmark - både på kort sigt og på langt sigt. Denne analyse for-
venter jeg at kunne offentliggøre i anden halvdel af 2023.
I forbindelse med den grønne omstilling af indenrigsfærgerne er
der behov for den fornødne infrastruktur i havnene. I marts 2023
igangsatte partierne bag Infrastrukturplan 2035 en analyse af de
danske erhvervshavne (et såkaldt Havneatlas), som blandt andet
har til formål at afdække tilgængeligheden af elektricitet og grønne
brændstoffer i havnene, samt give et billede af, hvilke brændstoffer
der forventes at blive anvendt i fremtiden, og hvordan infrastruk-
turen til disse spiller sammen med havnene.
Som det fremgår ovenfor, er der i mit ministerium igangsat en hel
række af initiativer i forbindelse med den grønne omstilling af in-
denrigsfærgerne og den fornødne infrastruktur i havnene.
Såfremt Transportudvalget har spørgsmål til den resterende søfart,
henvises der til erhvervsministeren.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen