Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. juni 2023
2023-2720
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet af Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 233:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Danske Maritimes
foretræde 23/5-23 vedrørende fremtidens brændstoffer inden for
søfart, jf. TRU alm. del - bilag 203?
Svar:
De danske indenrigsfærger binder vores land sammen og er helt af-
gørende for mange lokalsamfund. Samtidig er de en vigtig brik i
den grønne omstilling. En elektrificering – hvor det er muligt - af
indenrigsfærgerne i Danmark er derfor vigtig. Ikke kun for at
mindske de nationale CO2-udledninger, men også på grund af ef-
fekten på den lokale luftforurening. Derfor er jeg også positiv over
for udviklingen inden for el-færger.
Med aftale af 19. april 2021 om udmøntning af midler fra Grøn
Transportpulje II blev det besluttet, at afsætte 200 mio. kr. til grøn
omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger. Endvidere blev
der med aftale om udmøntning af Grøn Transportpulje I af 25. juni
2021 afsat yderligere 85 mio. kr. til grøn omstilling af kommunalt
og kommercielt drevne indenrigsfærger. Midlerne blev udmøntet i
2021 og 2022, og vi nu kan se frem til mere grøn sejlads i de dan-
ske farvande, hvor samtlige tilskudsmodtagere omstilles til el.
På baggrund af aftale om fremtidens grønne færgebetjening af Bal-
len-Kalundborg og Bøjden-Fynshav af 21. januar 2022 gennem-
førte Transportministeriet i 2022 et udbud af de statslige færgeru-
ter Bøjden-Fynshav og Ballen-Kalundborg med fokus på reduktion
af CO2- og partikeludledning. Ruterne vil fra henholdsvis 2024 og
2025 hver især blive besejlet med to søsterskibe, der er to af ver-
dens største 100 pct. eldrevne færger.