Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2727466_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. juni 2023
2023-2719
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag Transportministeriet tager
for at nedbringe ventetiden på køreprøver?
Svar:
Jeg vil indledningsvist bemærke, at jeg er meget bevidst om, at
nogle kørelærere i øjeblikket oplever, at der ikke er de tilgængelige
køreprøver, de gerne vil have. Derfor har jeg også fokus på, hvor-
dan vi bedst muligt får udbudt og afviklet de køreprøver, som køre-
elever og kørelærere efterspørger.
Køreprøver afvikles af Færdselsstyrelsen, og jeg har derfor forelagt
styrelsen spørgsmålet. Færdselsstyrelsen har leveret nedenstående
svar, som jeg kan henholde mig til.
”Færdselsstyrelsen har, på baggrund af driftserfaringerne siden 1.
oktober 2021 og politiets erfaringer før ressortoverførslen, kunnet
konstatere, at der er perioder, hvor der er større efterspørgsel på
prøver, end i andre perioder. Styrelsen har i begyndelsen af 2023
opnået en bedre indsigt i omfanget af disse udsving gennem mere
målrettet analyse af de tilgængelige data fra KL/kommunernes sy-
stem køreprøvebooking, som drives at KOMBIT. Denne periodevist
større efterspørgsel kan i visse tilfælde være lokal. Når sådan et ud-
sving kommer, skabes der en generel mangel på prøver, da der flyt-
tes køreprøvesagkyndige fra en del af landet til et andet.
Færdselsstyrelsen er opmærksom på disse udfordringer og arbej-
der på at løse dem med styrelsens samarbejdspartnere på kørekort-
området.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 231: MFU spm. om, hvilke tiltag Transportministeriet tager for at nedbringe ventetiden på køreprøver
2727466_0002.png
Side 2/3
For at øge prøveudbuddet i de områder, hvor der opleves et større
behov, gennemfører styrelsen blandt andet midlertidige opnorme-
ringer af prøvesagkyndige, der med kort varsel kan indsættes i drif-
ten. Samtidig fortsætter styrelsen med at bruge rejsehold til de
mest pressede områder, samt permanente flytninger af medarbej-
dere, hvor dette er muligt og relevant.
De nuværende prøvesagkyndige har derudover mulighed for at ar-
bejde over, hvorved prøveudbuddet øges. På samme tid er det pla-
nen, at der igangsættes rekruttering og uddannelse af nye sagkyn-
dige til erstatning for den naturlige afgang på prøveområdet.
Færdselsstyrelsen har brug for, at den oplevede efterspørgsel bliver
korrekt opgjort og understøttet af data. Dette vanskeliggøres af, at
bookingsystemet (Køreprøvebooking), ikke ejes og drives af Færd-
selsstyrelsen, og at systemet er af ældre dato og ikke understøtter
data om efterspørgslen. Styrelsen savner derfor et klart billede af
den reelle efterspørgsel på køreprøver.
Færdselsstyrelsen er derfor i dialog med KOMBIT omkring mulig-
hederne for at øge funktionaliteten af systemet, så det i højere grad
understøtter styrelsens behov for at kende den faktiske efterspørg-
sel på køreprøver. På samme tid forsøger styrelsen at kvalificere
styrelsens tilgængelige data ved at igangsætte pilotprojekter med
kørelærerbranchen på både nationalt og lokalt niveau.
Det skal dog understreges, at køreprøveområdet har oplevet væ-
sentlige forbedringer, siden Færdselsstyrelsen overtog området i
oktober 2021. På daværende tidspunkt var der dels en langt større
mængde oprettede elever i systemet, dels en stor geografisk udfor-
dring med prøveudbuddet. Den geografiske udfordring er siden
blevet normaliseret, hvor der i dag ses en større balance mellem
landsdelene. Dette betyder dog ikke, at der ikke kan være udfor-
dringer med at imødekomme efterspørgslen lokalt.
Færdselsstyrelsen arbejder løbende på at udvikle og optimere køre-
prøveområdet, som i mange år ikke har været en højt prioriteret
opgave og dermed har et stort udviklingspotentiale. Området har
allerede flyttet sig i en positiv retning i forhold til udgangspunktet,
men Færdselsstyrelsen arbejder fortsat på at finde et drifts- og ser-
viceniveau, der passer til styrelsens normering og elevernes for-
ventninger. På den korte bane vil efterspørgslen med ovenstående
kortsigtede tiltag forventeligt normalisere sig over sommeren.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 231: MFU spm. om, hvilke tiltag Transportministeriet tager for at nedbringe ventetiden på køreprøver
2727466_0003.png
Side 3/3
På længere sigt er det forventningen, at Færdselsstyrelsen med de
rette planlægningsværktøjer bedre kan forudsige og dermed imø-
dekomme efterspørgslen på køreprøver. Tidshorisonten vil i den
forbindelse afhænge af andre aktører på området samt godt samar-
bejde og dialog.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen