Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2657797_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. februar 2023
2023-477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 23:
Vil ministeren kommentere på de udfordringer med Rejsekortet,
som beskrives i artiklerne »Tjek din saldo: Tusindvis af rejsende
snydt« bragt i B.T., 12. januar 2023, og »Rejsekortet underdriver
kundesnyd: Flere kan have penge til gode« bragt i B.T, 13. januar
2023, og »Forbrugerrådet kritiserer Rejsekortet: Ret op på jeres
”skrammel”« bragt i B.T., 14. januar 2022? Og vil ministeren end-
videre oplyse, hvornår der kan forventes at være rettet op på for-
holdene, så brugerne af Rejsekortet ikke risikerer at betale mere
for rejsen, end den koster?
Svar:
Det er selskabet Rejsekort & Rejseplan A/S, som er ejet af de of-
fentlige trafikvirksomheder, der ejer og driver rejsekortsystemet.
Transportministeriet her derfor bedt Rejsekort & Rejseplan A/S
om at bidrage til besvarelsen.
For så vidt angår registrering af rejsekortrejser, oplyser Rejsekort
& Rejseplan A/S, at indstilling af rejsekortudstyr i busser kræver
manuel ruteindstilling af chaufføren. I tilfælde hvor der laves en
forkert manuel indstilling af rejsekortudstyret, registreres der for-
kert rejsehistorik på kundens rejsekort.
I 2020 implementerede Rejsekort & Rejseplan A/S et system til au-
tomatisk korrektion af de rejser, hvor der laves en fejlregistrering
som fører til, at den rejsende betaler en forkert pris. Løsningen er
GPS-baseret, men der kan ske fejl i positioneringen af bussen i til-
fælde med svagt GPS-signal, og derfor er det ikke muligt at korri-
gere samtlige fejlregistreringer.
For så vidt angår omfanget af fejlregistrerede rejsekortrejser, oply-
ser Rejsekort & Rejseplan A/S, at der i 2022 blev gennemført ca.
89 millioner rejsekortrejser med bus som en del af rejsen, hvoraf
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om ministeren vil kommentere på de udfordringer med Rejsekortet, som beskrives i artiklerne »Tjek din saldo: Tusindvis af rejsende snydt« bragt i B.T., 12. januar 2023, og »Rejsekortet underdriver kundesnyd: Flere kan have penge til gode« bragt i B.T, 13. januar 2023, og »Forbrugerrådet kritiserer Rejsekortet: Ret op på jeres skrammel« bragt i B.T., 14. januar 2022, til transportministeren
2657797_0002.png
Side 2/2
der efterfølgende blev automatisk korrigeret 141.500 rejser. For
cirka 33.000 rejser havde kunden betalt for meget, og her fik kun-
derne automatisk differencen betalt tilbage. Rejser, hvor kunden
har betalt for lidt, bliver omvendt ikke efteropkrævet.
Som følge af, at GPS-systemet ikke fanger samtlige fejl var der i
2022 cirka 4.500 tilfælde, hvor kunderne selv havde opdaget fej-
len, hvoraf omtrent en fjerdedel medførte tilbagebetaling. Det gen-
nemsnitlige tilbagebetalingsbeløb pr. rejse var ca. 13 kroner.
Rejsekort & Rejseplan A/S samarbejder med trafikvirksomhederne
om at undersøge tiltag, som kan reducere antallet af fejlregistrerin-
ger på rejsekortet yderligere.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen