Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2724102_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. juni 2023
2023-2718
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 222:
Trafikstyrelsen intervenerede og fik ifølge ministeren på det åbne
samråd den 23. maj 2023 ændret i problemformuleringen. Vil mi-
nisteren redegøre for hvornår og hvordan det skete?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet en udtalelse fra Tra-
fikstyrelsen, som jeg henholder mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at styrelsen i brev af 26. august 2021
skrev til By & Havn, at det fremsendte materiale ikke vurderedes
fyldestgørende eller i overensstemmelse med det fremlagte oplæg,
hvis der allerede var indgået en form for aftale med én rådgiver.
Hertil skrev styrelsen, at både de svenske myndigheder og den po-
litiske følgegruppe er stillet i udsigt, at der udarbejdes en detaljeret
opgavebeskrivelse, som drøftes med svenske myndigheder, hvoref-
ter der indhentes flere tilbud på opgaveløsning. I det lys havde Tra-
fikstyrelsen følgende bemærkninger til opgavebeskrivelsen:
er for overordnet og rummer ikke væsentligt nyt i forhold
til det, der blev præsenteret i maj måned
skal ikke udpege én bestemt rådgiver. Rådgiveren identifi-
ceres først, når opgavebeskrivelsen er endelig. By & Havn
har tidligere peget på både en fransk og britisk rådgiver,
mens Trafikstyrelsens faglige rådgiver anbefaler at overveje
en rådgiver med mere erfaring fra Østersøen, der nævnes i
den sammenhæng Leibniz-Institut für Ostseeforschung
Warnemünde – IOW, Maritime Institute Gdansk Polen, el-
ler SMHI.
bør være mere specifikt om hvilke og hvor mange data leve-
randøren får stillet til rådighed til løsning af opgaven, f.eks
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: MFU spm. om ministeren vil redegøre for hvornår og hvordan det åbne samråd den 23. maj 2023 blev ændret i problemformuleringen, til transportministeren
2724102_0002.png
Side 2/2
bathymetri data, lay-out af Lynetteholmen, randbetingelser
(model scenarier).
skal også adressere om den af DHI valgte modelperiode, er
repræsentativ for situationer hvor saltvand strømmer ind i
Østersøen.
bør afholde sig fra at bruge ledende formuleringer, som fx
”hvorfor påvirkningen af Lynetteholmen er så relativ be-
skeden og lokal” eller ”Hvordan dynamikken i de kontrolle-
rende tværsnit for gennemstrømningen af Øresund er upå-
virket af Lynetteholmen”. Der bør vælges mere åbne for-
muleringer så som ”Giver modellen tilstrækkelig belæg for
konklusionen om, at anlæg af Lynetteholm påvirker saltud-
vekslingen i Østersøen med mindre end 0,25%”
Den 2. september 2021 modtog Trafikstyrelsen en opdateret pro-
jektbeskrivelse fra By & Havn.
Opgavebeskrivelsen blev endvidere drøftet på et møde med Havs-
och Vattenmyndigheten den 9. september, og videre drøftet på
ESPOO-mødet samme dag.
By & Havn gik herefter videre med den fremlagte opgavebeskri-
velse.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen