I påsken 2023 kostede forsinkelserne grundet manglende flyveledere i gennemsnit 3,4 mio. mio. kr. pr. dag. Det svarer til 1,2 mia. kr. årligt. Den regning betales af flyselskaberne, som derefter vælter udgiften over på passagerne. Alene den 21. april 2023 nåede prisen på forsinkelserne op på 9,4 mio. kr. Ifølge data fra den Europæiske Organisation for Luftfartens Sikkerhed (Eurocontrols) ligger Naviair pt og skraber bunden, hvad angår forsinkelsesminutter. Ud af 70 lande ligger Naviair nr. 60, mens de tidligere havde en topplacering med 0 forsinkelsesminutter. Københavns Lufthavn er pt. den lufthavn i Europa med mest forsinkelse i år. I forlængelse heraf, hvad vil ministeren gøre for at forhindre, at luftfartsselskaberne vælger at flytte deres flyvninger til andre lufthavne, f.eks. i udlandet, med risiko for tab af arbejdspladser, erhverv og handel i hele Danmark, pga. de forsinkelser, som den aktuelle konflikt mellem Naviair og Datca forårsager?
Dato: 25-05-2023
Status: Tilbagetaget
Emne:
lufttrafik