Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål C og D om Lynetteholm d. 23. maj 2023
Samrådsspørgsmål C
Hvad er regeringens holdning til By og Havns valg af det hollandske firma Deltares som rådgiver
i undersøgelsen af Lynetteholms propeffekt, herunder om ministeren mener, at Deltares har fået
et uvildigt opdrag af By og Havn, jf. artiklen ”Ledende spørgsmål og ladede formuleringer i
undersøgelse af Lynetteholms propeffekt”, der blev bragt i Ingeniøren den 20. april 2023?
Samrådsspørgsmål D
Er ministeren enig i, at anerkendte grundforskningsinstitutter skal kunne fravælges til at kunne
ekspertvurdere Dansk Hydraulisk Instituts (DHI) beregning af propeffekten, fordi de anses som
inhabile, da de ligger i et Østersøland, og hvad mener ministeren i den sammenhæng om DHI’s
egen habilitet?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT) og Jette Gottlieb (EL).
Tale
Tak for spørgsmålene.
Det er aftalt, at jeg besvarer de to spørgsmål samlet.
Det er jo ikke så lang tid siden, vi havde samråd om Lynetteholm, som delvist drejede sig om
emnet for dagens spørgsmål.
Derfor vil dele af min tale også indeholde gentagelser fra min besvarelse af samrådsspørgsmål B
den 18. april 2023.
Espoo-processen
Det følger af miljøvurderingsreglerne, at hvis et projekt forventes at få
væsentlig
indvirkning på
miljøet i en anden stat, så skal der gennemføres en høring af den anden stat.
For Lynetteholm var det miljømyndighedernes vurdering, at halvøen ikke ville have nogen
grænseoverskridende effekt. Det bygger på den faglige vurdering af, at halvøen ville have ”ingen”
eller ”ubetydelig” effekt i forhold til vandgennemstrømningen til Østersøen.