Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2720910_0001.png
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 350
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2022
2022-2076
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 350:
Er ministeren enig i, at der med en trafikal efterspørgsel i Lim-
fjordstunnellen på ca. 75.000 køretøjer i døgnet, som svarer til ni-
veauet i 2014, opstår begyndende trængsel i morgen- og eftermid-
dagsmyldretiderne? Og er ministeren enig i, at der i år 2030 ved
Egholmforbindelsens åbning vil være trafikafvikling i Lim-
fjordstunnellen, som efter Vejdirektoratets vurdering svarer til si-
tuationen i 2014? Kan ministeren derfor bekræfte, at Egholmfor-
bindelsen, når den står færdig i 2030, kun aflaster Limfjordstun-
nellen i et sådant omfang, der på timebasis vil være begyndende
trængsel, men på 5 min basis egentlig trængsel/kødannelse i måske
20 minutter i myldretiderne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Trafikken gennem Limfjordstunnelen var i 2019 lidt over 86.000
pr. hverdagsdøgn (HDT), hvilket var en stigning fra ca. 72.000
HDT i 2014. Ifølge foreløbige trafiktal for 2022, så er trafikken tæt
på niveauet fra før Corona med over 85.000 HDT.
Ifølge trafikberegningerne, så vil trafikken gennem Limfjordstun-
nelen stige til ca. 96.000 HDT i 2030, hvis de nuværende forhold
bevares uændret. Når væksten ikke er større, skal det ses i lyset af,
at trafikken i myldretiden allerede i dag er tæt på kapacitetsgræn-
sen. Samlet forventes det, at trafikken falder til ca. 73.000 HDT
ved etablering af en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen, hvilket
svarer til en reduktion på 24 pct. Dermed vil trafikbelastningen på
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om kommentar til materiale fra Anker Lohmann-Hansens foretræde 15/6-23 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, til transportministeren
2720910_0002.png
Side 2/2
E45 være på niveau med 2014 og trafikanterne vil kun opleve be-
grænset trængsel i myldretidsperioderne, hvilket de modelbereg-
nede hastighedskort fra VVM-undersøgelsen også indikerer.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at den relative vækst i trafikken
gennem Limfjordstunnelen vil aftage efter åbningen af en 3. Lim-
fjordsforbindelse. Blandt andet fordi den nye motorvej vil have en
betydelig kapacitetsreserve, hvorfor denne vil være i stand til at op-
tage en stor del af den fremtidige vækst i vejtrafikken over Limfjor-
den.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen