Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2723000_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. juni 2023
2023-2565
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 206:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/5-23 samt præsen-
tation fra foretræde 16/5-23 fra Lynetteholm Rådet vedrørende Ly-
netteholm, jf. TRU alm. del - bilag 177?
Svar:
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i sommeren 2021 anlægsloven
for Lynetteholm, som ikke omfatter kompenserende afgravninger.
Loven udgjorde også godkendelsen af de bagvedliggende miljøkon-
sekvensvurderinger, hvoraf det bl.a. fremgår, at samlet set reduce-
res den dynamiske gennemstrømning gennem Øresund svarende
til en blokeringsfaktor på 0,25 procent. Dette konkluderes til at
have ”ingen” eller ”ubetydelig” effekt.
Herudover bemærker jeg, at Lynetteholms blokerende effekt på
0,25 procent er mindre end den usikkerhedsmargin på 0,50 pro-
cent, man havde i forbindelse med de kompenserende afgravninger
i forbindelse med anlægget af Øresundsforbindelsen. Jeg må i for-
længelse heraf også bemærke, at kompensationsafgravninger i sig
selv vil have en miljømæssige påvirkning.
I præsentationen på side syv stilles der spørgsmålstegn ved, om
den blokerende effekt i virkeligheden er to eller fem procent. Til
det bemærker jeg, at det er korrekt, at der fra visse sider er udtrykt
en kritik af DHIs analyser. Imidlertid er Transportministeriet ikke
præsenteret for nogen analyser indeholdende beregninger, som vi-
ser, hvordan man er nået frem til et markant andet resultat.
Det omtales på side seks i det åbne brev, at Danmark bør efterleve
Espoo-konventionen. I forbindelse myndighedsbehandlingen af
miljøkonsekvensvurderingen af anlægget af Lynetteholm blev Sve-
rige notificeret. Dette skete selv om, at det var miljømyndighedens
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-23 samt præsentation fra foretræde 16/5-23 fra Lynetteholm Rådet vedrørende Lynetteholm, til transportministeren
2723000_0002.png
Side 2/2
vurdering, at Lynetteholm-projektet ikke havde væsentlige grænse-
overskridende miljøkonsekvenser. På baggrund af notificeringen af
Sverige blev der indledt et Espoo-samråd, som i alt omfattede 9
møder mellem de danske og svenske miljømyndigheder. Espoo-
processen blev afsluttet med Miljøstyrelsens opsummerende notat
af 22. november 2022.
På side fire i det åbne brev omtales det, at effekten af de potentielt
akkumulerede effekter, såfremt flere af hinanden uafhængige akti-
viteter som f.eks. havvindmøller eller en Kattegatforbindelse etab-
leres. Det er korrekt, at miljøkonsekvensvurderingen af anlægget af
Lynetteholm ikke har omfattet planer eller projekter, som ikke er
vedtaget. Det er i øvrigt også i overensstemmelse med reglerne for
indholdet af en miljøkonsekvensvurdering.
På Transportministeriets område er der flere endnu ikke beslut-
tede projekter, som vil kunne have en blokerende effekt. Det om-
fatter bl.a. en Østlig Ringvej i København, en fremskudt færgehavn
ved Tårs, en fast forbindelse mellem Als og Fyn og en Kattegatfor-
bindelse. For at få et overblik over, hvilken påvirkning en gennem-
førelse af disse projekter vil kunne have for Østersøen, arbejdes der
med en undersøgelse, som på baggrund af det informationsniveau,
der er for de enkelte projekter, skal vurdere den kumulative påvirk-
ning på Østersøen af den samlede portefølje af eksisterende og mu-
lige fremtidige projekter. Undersøgelsen vil bero på anerkendte
metoder og beregninger af lokale, regionale og samlede effekter for
Østersøen i et langsigtet perspektiv med fokus på den fremtidige li-
gevægtstilstand.
Øverst på side 6 i det åbne brev omtales det, at medlemmer af det
rådgivende ekspertpanel, som Trafikstyrelsen har nedsat i efteråret
2022, har peget på de potentielt store risici for Østersøen. Jeg be-
mærker hertil, at det er korrekt, at professor Stiig Markager har
udtalt sig til medierne herom. Imidlertid bør det også påpeges, at
et andet medlem af referencegruppen, professor Thorbjørn Joest
Andersen, i et indlæg i Altinget har påpeget, at han ikke er enig i, at
Lynetteholm er nogen risiko for Østersøen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen