Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. juni 2023
2023-2565
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 206:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/5-23 samt præsen-
tation fra foretræde 16/5-23 fra Lynetteholm Rådet vedrørende Ly-
netteholm, jf. TRU alm. del - bilag 177?
Svar:
Et bredt flertal i Folketinget vedtog i sommeren 2021 anlægsloven
for Lynetteholm, som ikke omfatter kompenserende afgravninger.
Loven udgjorde også godkendelsen af de bagvedliggende miljøkon-
sekvensvurderinger, hvoraf det bl.a. fremgår, at samlet set reduce-
res den dynamiske gennemstrømning gennem Øresund svarende
til en blokeringsfaktor på 0,25 procent. Dette konkluderes til at
have ”ingen” eller ”ubetydelig” effekt.
Herudover bemærker jeg, at Lynetteholms blokerende effekt på
0,25 procent er mindre end den usikkerhedsmargin på 0,50 pro-
cent, man havde i forbindelse med de kompenserende afgravninger
i forbindelse med anlægget af Øresundsforbindelsen. Jeg må i for-
længelse heraf også bemærke, at kompensationsafgravninger i sig
selv vil have en miljømæssige påvirkning.
I præsentationen på side syv stilles der spørgsmålstegn ved, om
den blokerende effekt i virkeligheden er to eller fem procent. Til
det bemærker jeg, at det er korrekt, at der fra visse sider er udtrykt
en kritik af DHIs analyser. Imidlertid er Transportministeriet ikke
præsenteret for nogen analyser indeholdende beregninger, som vi-
ser, hvordan man er nået frem til et markant andet resultat.
Det omtales på side seks i det åbne brev, at Danmark bør efterleve
Espoo-konventionen. I forbindelse myndighedsbehandlingen af
miljøkonsekvensvurderingen af anlægget af Lynetteholm blev Sve-
rige notificeret. Dette skete selv om, at det var miljømyndighedens