Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2720886_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. juni 2023
2023-2477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KR).
Spørgsmål nr. 204:
Ministeren bedes fremlægge en overordnet vurdering af omkost-
ningerne ved forsinkelserne som følge af flyveledersituationen i
Naviair opgjort for hhv. Københavns Lufthavn, SAS og Norwegian?
Svar:
Jeg har kontakte Københavns Lufthavn, SAS og Norwegian med
henblik på at besvarer spørgsmålet. SAS oplyser, at man af forret-
ningshensyn ikke har mulighed for at bidrag til svar på spørgsmå-
let. Norwegian har heller ikke fremsendt oplysninger til brug for
besvarelsen.
Københavns Lufthavn har oplyst følgende:
”Københavns Lufthavn har estimeret, at den nuværende konflikt i
Naviair indtil nu har betydet et omsætningstab for Københavns
Lufthavn på et tocifret millionbeløb grundet aflyste og forsinkede
afgange.
Københavns Lufthavn vurderer, at der samlet i 2023 vil kunne for-
ventes et omsætningstab på op mod 50 mio. kr. På længere sigt vil
konflikten kunne få meget betydelige økonomiske konsekvenser for
Københavns Lufthavn. Det vil være tilfældet, hvis fx Norwegian og
andre flyselskaber omlægger trafik til andre lufthavne eller Køben-
havns Lufthavn fravælges i fremtiden som destination.
Desuden kan Københavns Lufthavns status som knudepunkt
komme i fare, hvis forsinkelserne gør det vanskeligt for passagerer
at transferere.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om ministeren vil fremlægge en overordnet vurdering af omkostningerne ved forsinkelserne som følge af flyveledersituationen i Naviair opgjort for hhv. Københavns Lufthavn, SAS og Norwegian, til transportministeren
2720886_0002.png
Side 2/2
Herudover vil Naviairs plan for nedsat af kapacitet i Roskilde for-
venteligt medføre et økonomisk tab for de virksomheder, der bliver
påvirket af den nedsatte kapacitet i Roskilde.
Udover de økonomiske tab som SAS, Norwegian og Købehavns
Lufthavn lider, vil alle andre selskaber i lufthavnen blive økono-
misk påvirket i 2023. Københavns Lufthavn har ikke mulighed for
at vurdere disse omsætningstab, men vurderer, at de vil være af be-
tydelig størrelse.
Københavns Lufthavn vurderer desuden, at der vil være betydelige
samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis konflikten fortsætter
hele 2023. Københavns Lufthavn har vurderet disse til at være ca.
1,7 mia. kr. med udgangspunkt i 5,5 mio. forsinkede passagerer og
en fordeling på 45 pct. danske rejsende svarende til 2,9 mio. timer.
Der tages udgangspunkt i 25 pct. erhvervsrejsende og 75 pct. fri-
tidsrejsende baseret på Københavns Lufthavns egne passagerun-
dersøgelse.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen