Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2714095_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2023
2023-2416
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 196:
Vil ministeren kommentere materialet fra Københavns Lufthavnes
foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og frem-
tidssikring af Københavns Lufthavn, jf. TRU alm. del - bilag 168?
Svar:
Materialet fra København Lufthavne A/S (CPH) foretræde fokuse-
rer på to hovedemner, som er:
Udviklingen af lufthavnen, herunder forskydning af tvær-
banen, så lufthavnen kan møde fremtidens behov.
Regeringens ambition om at indføre en passagerafgift, der
blandt andet skal finansiere en grøn indenrigsluftfart.
Jeg vil nedenfor kommentere på de to emner.
Udvikling af lufthavnen
Jeg anser det som yderst vigtigt, at vi I Danmark har en internatio-
nal lufthavn i topklasse med et stort netværk af direkte forbindel-
ser til omverdenen. Det er essentielt for en lille åben økonomi som
den danske, at vi har så gode forbindelser til omverdenen som mu-
ligt for at understøtte vores velstand. Udviklingen af lufthavnen
skal samtidig ske klogt, hvor der tages hensyn til særligt miljøpå-
virkningen af lokalområdet.
Jeg ser derfor positivt på CPHs masterplan for udvikling af lufthav-
nen.
Transportministeriet har i perioden 25. januar 2023 til 26. februar
2023 haft forslag til lov om rammerne for udvikling af Københavns
Lufthavn, Kastrup i høring. Lovforslaget er en udmøntning af den
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om kommentar til materiale fra Københavns Lufthavnes foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn, til transportministeren
2714095_0002.png
Side 2/3
politiske aftale "Gode rammer for udvikling af Københavns Luft-
havn", der blev indgået den 20. december 2021 mellem S, V, DF,
KF og LA.
Lovforslaget tilvejebringer det lovmæssige grundlag for, at tværba-
nen i lufthavnen kan forkortes og forskydes, som er en forudsæt-
ning for, at CPH kan gennemføre sin masterplan. Ændringen af
tværbanen vil frigive areal til at udvide de eksisterende terminal-
og standpladser, således at lufthavnen kan akkommodere fremti-
dens behov, mens det sikres at der fortsat er et samlet terminalom-
råde til gavn for passagererne. Lovforslaget udvider ikke lufthav-
nens areal i forhold til i dag. Formålet med lovforslaget er således
overordnet, at lufthavens nuværende areal kan anvendes på den
mest hensigtsmæssige måde.
Udover at give mulighed for at ændre tværbanen lægger lovforsla-
get op til at lempe på arealbestemmelserne i lufthavnen i overens-
stemmelse med den politiske aftale.
Der er tale om en rammelov for arealanvendelsen i lufthavnen og
ikke en anlægslov. Med lovforslaget vedtages dermed ikke anlæg af
eksempelvis nye terminalområder. De konkrete anlægsprojekter,
som lovforslaget muliggør i Københavns Lufthavn, Kastrup, vil
skulle godkendes og miljøundersøges i overensstemmelse med reg-
lerne herom som led i den sædvanlige plan- og miljøprocedure.
Passagerafgift på flyrejser
Med regeringsgrundlaget har regeringen besluttet at indføre en
passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kr., som skal være
med til at finansiere følgende initiativer:
En grøn indenrigsrute i 2025 og en helt grøn indenrigsluftfart i
2030.
Tiltag til lufthavnene og områderne omkring.
En forhøjelse af ældrechecken.
Regeringen har endnu ikke taget stilling til den konkrete udform-
ning af passagerafgiften, og den nærmere anvendelse af provenuet.
Transportministeriet har noteret sig CPHs bekymringer om effek-
ten på branchen, og er i løbende dialog med branchen herom.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om kommentar til materiale fra Københavns Lufthavnes foretræde 2/5-23 vedrørende grøn omstilling af luftfarten og fremtidssikring af Københavns Lufthavn, til transportministeren
2714095_0003.png
Side 3/3
Transportministeriet er opmærksom på, at en passagerafgift sær-
ligt vil have betydning for den danske indenrigsluftfart, hvor passa-
gererne er mere følsomme over for afgiften. Derfor har regeringen
fokus på, at en del af provenuet skal anvendes til tiltag for lufthav-
nene og områderne omkring.
En passagerafgift tilskynder i sig selv ikke til grønnere flyvninger,
da den ikke afhænger af brændstofsforbruget eller det anvendte
drivmiddel.
Ved at støtte en grøn indenrigsluftfart vil provenuet fra passageraf-
giften være med til at skabe en sikker og stabil efterspørgsel på bæ-
redygtigt flybrændstof, der vil gøre investorer mere villige til at in-
vestere i produktionskapacitet – såsom Power-to-X anlæg – og ud-
vikling på området.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen