Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2720513_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. juni 2023
2023-2413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 192:
Regeringen indførte den 1. maj 2023 et nyt gebyr på vognmandstil-
ladelser, som bl.a. skal finansiere merudgifter på området med
vognmandstilladelser som følge af EU’s vejpakke. Mener ministe-
ren, at det er rimeligt, at vognmandserhvervet skal afholde statens
merudgifter, når erhvervet samtidig skal afholde egne merudgif-
terne som følge af de erhvervsrettede regler og krav i EU’s vej-
pakke, således at vognmandsvirksomhederne rammes dobbelt,
mens staten går fri? Og mener ministeren, at det harmonerer med
principperne i regeringsgrundlaget om, at det ikke må blive dyrere
at drive virksomhed i Danmark?
Svar:
Gebyrerne på gods- og busvognmandstilladelser samt bekræftede
kopier heraf, der træder i kraft 1. juli 2023, skal dække Færdsels-
styrelsens udgifter til administration af området. Der er således
tale om et rent omkostningsdækkende gebyr.
Det er sædvanlig praksis på færdselsområdet, eksempelvis har
taxa- og varebilsvognmænd betalt gebyrer længe. Hvis ikke vogn-
mændene skulle betale for tilladelserne, ville regningen lande hos
resten af skatteyderne.
En del af Færdselsstyrelsens omkostninger følger af de skærpede
krav, som kom til med Vejpakken. Det er som bekendt en bunden
opgave for enhver dansk regering at implementere EU-lovgivning.
I dette tilfældet støtter branchen endda selv Vejpakken, fordi den
udligner konkurrencen på tværs af medlemsstaterne. Det koster
noget i kontrol, og den omkostning forsøges at blive holdt så lille
som muligt.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at vognmandserhvervet skal afholde statens merudgifter, når erhvervet samtidig skal afholde egne merudgifterne som følge af de erhvervsrettede regler og krav i EU’s vejpakke, således at vognmandsvirksomhederne rammes dobbelt, mens staten går fri, til transportministeren
2720513_0002.png
Side 2/2
Det er det samme princip, der ligger bag skattestoppet i regerings-
grundlaget. Regeringen hæver ikke skatter eller afgifter uden at
sænke andre tilsvarende, så der samlet set ikke opkræves mere i
skatter og afgifter. Det princip står naturligvis fuldt ud ved magt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen