Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. maj 2023
2023-2384
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 189:
Vil ministeren kommentere artiklen "Derfor endte Contranssagen i
millionbøde", der blev bragt i Jyske Vestkysten den 3. maj 2023?
Ministeren bedes endvidere uddybe, om artiklen giver anledning til
at hæve bøderne, herunder indføre omsætningsdifferentierede bø-
der, da faste takster forekommer som en urimelig lav bøde ved stor
fortjeneste på ulovlig cabotage og ugehvil i modsætning til en om-
sætningsdifferentieret bøde, der tager hensyn til virksomhedens
indtægter ved ulovlighederne.
Svar:
Det er vigtigt, at vi i Danmark har sunde og ordentlige forhold for
chauffører og transportvirksomheder. Vi skal have rimelige og for-
nuftige bødesatser ved overtrædelse af reglerne, så det ikke kan be-
tale sig ikke at overholde reglerne om bl.a. køre- og hviletid og ca-
botage. I den omtalte sag er tale om en bøde på hele 1,2 mio. kr. og
det mener jeg ikke retfærdiggør en generel ændring af bødesat-
serne på godskørselsområdet.
Hvis bødesatserne på godskørselsområdet skal forhøjes eller æn-
dres til en omsætningsbaseret bøde kræver dette lovændring. En
sådan lovændring bør begrundes med, at der er tegn på, at de nu-
værende bødesatser ikke er rimelige eller fornuftige. Hertil fremgår
mulighed for at lægge vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er
opnået ved en overtrædelse allerede af den nuværende lovgivning,
herunder godskørselslovens § 17, stk. 5.
Det følger endvidere af EU-retten, at bøderne skal være effektive,
stå i et rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have af-
skrækkende virkning. Derudover må bøderne ikke må være diskri-