Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2712224_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. maj 2023
2023-2384
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. maj 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Ka-
rina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 189:
Vil ministeren kommentere artiklen "Derfor endte Contranssagen i
millionbøde", der blev bragt i Jyske Vestkysten den 3. maj 2023?
Ministeren bedes endvidere uddybe, om artiklen giver anledning til
at hæve bøderne, herunder indføre omsætningsdifferentierede bø-
der, da faste takster forekommer som en urimelig lav bøde ved stor
fortjeneste på ulovlig cabotage og ugehvil i modsætning til en om-
sætningsdifferentieret bøde, der tager hensyn til virksomhedens
indtægter ved ulovlighederne.
Svar:
Det er vigtigt, at vi i Danmark har sunde og ordentlige forhold for
chauffører og transportvirksomheder. Vi skal have rimelige og for-
nuftige bødesatser ved overtrædelse af reglerne, så det ikke kan be-
tale sig ikke at overholde reglerne om bl.a. køre- og hviletid og ca-
botage. I den omtalte sag er tale om en bøde på hele 1,2 mio. kr. og
det mener jeg ikke retfærdiggør en generel ændring af bødesat-
serne på godskørselsområdet.
Hvis bødesatserne på godskørselsområdet skal forhøjes eller æn-
dres til en omsætningsbaseret bøde kræver dette lovændring. En
sådan lovændring bør begrundes med, at der er tegn på, at de nu-
værende bødesatser ikke er rimelige eller fornuftige. Hertil fremgår
mulighed for at lægge vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er
opnået ved en overtrædelse allerede af den nuværende lovgivning,
herunder godskørselslovens § 17, stk. 5.
Det følger endvidere af EU-retten, at bøderne skal være effektive,
stå i et rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have af-
skrækkende virkning. Derudover må bøderne ikke må være diskri-
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 189: MFU spm. om kommentar til artiklen "Derfor endte Contranssagen i millionbøde", der blev bragt i Jyske Vestkysten den 3. maj 2023, til transportministeren
2712224_0002.png
Side 2/2
minerende. F.eks. kan det være diskriminerende, hvis man udeluk-
kende hævede bødesatser, der rammer international godskørsel
hårdere end national godskørsel.
Ændring af bødesatser for ugentlig hviletid og cabotage vil kunne
ramme international godskørsel hårdere og kan derfor udgøre en
diskriminerende restriktion. Det betyder, at hvis man skal ændre
bødesatserne og samtidig sikre, at de nye bødesatser ikke udgør
diskriminerende restriktioner, bør man ændre samtlige bøder på
godskørselsområdet.
Jeg er som sagt opmærksom på, at der skal være gode og sunde
forhold i transportbranchen. Heldigvis er der ikke generelle tegn
på, at de gældende bødesatser gør, at det kan svare sig at bryde
reglerne om f.eks. køre- og hviletid og cabotage. Jeg mener ikke, at
hverken Contranssagen eller de nuværende forhold i godskørsels-
branchen taler for, at vi skal fastsætte bødesatserne på en mere
kompleks måde, som potentielt vil forlænge sagsbehandlingsti-
derne for selv mindre forseelser. I stedet skal der være gennemsig-
tighed ved bødefastsættelsen og opmærksomhed på, at bøderne
ikke går ud over, hvad der er proportionelt for danske vognmænd
og chauffører.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen