Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. juni 2023
2023-2202
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 183:
Hvis By og Havns rådgivere har ret i, at anlæggelsen af Lynette-
holm kun reducerer saltgennemstrømningen i Øresund med en
kvart procent, hvor meget vil det, ifølge ministeren, så reducere
saltniveauet i Østersøen efter 30 år. Og hvordan vil det påvirke li-
vet for fisk og havdyr i Østersøen?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet en udtalelse fra Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”De hydrografiske effekter og påvirkningen af den marine flora og
fauna m.v. af anlægget af Lynetteholm er blevet undersøgt i forbin-
delse med miljøkonsekvensrapporten forud for anlægsloven. Re-
sultatet af undersøgelserne er, at den dynamiske gennemstrømning
samlet set reduceres svarende til en blokeringsfaktor på op til 0,25
pct. for vandgennemstrømningen (0,23 pct. for salt) i Øresund. Det
er den beregnede blokerende effekt Lynetteholm har på gennem-
strømningen i Øresund over en given tidsperiode, og vil således
ikke blive akkumuleret over årene med en ”rentes rente”-effekt.
som synes at være spørgsmålets underforståede præmis. Påvirk-
ningen på gennemstrømning i såvel anlægs- som driftsfasen vurde-
res således at være ”Ingen/ubetydelig”.
Det er i henhold til miljøkonsekvensvurderingen vurderingen, at
Lynetteholms påvirkning af vand- og saltgennemstrømningen i
Øresund ikke forringer overfladevandområderne Nordlige Øre-
sund, Køge Bugt og Østersøen, da der ikke er en betydende påvirk-
ning af hverken den økologiske eller kemiske tilstand.
Der er ligeledes ikke i anlægsloven eller implementeringsredegørel-
sen for Lynetteholm fra myndighedernes side stillet særskilte krav