Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2726102_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. juni 2023
2023-2202
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 183:
Hvis By og Havns rådgivere har ret i, at anlæggelsen af Lynette-
holm kun reducerer saltgennemstrømningen i Øresund med en
kvart procent, hvor meget vil det, ifølge ministeren, så reducere
saltniveauet i Østersøen efter 30 år. Og hvordan vil det påvirke li-
vet for fisk og havdyr i Østersøen?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet en udtalelse fra Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”De hydrografiske effekter og påvirkningen af den marine flora og
fauna m.v. af anlægget af Lynetteholm er blevet undersøgt i forbin-
delse med miljøkonsekvensrapporten forud for anlægsloven. Re-
sultatet af undersøgelserne er, at den dynamiske gennemstrømning
samlet set reduceres svarende til en blokeringsfaktor på op til 0,25
pct. for vandgennemstrømningen (0,23 pct. for salt) i Øresund. Det
er den beregnede blokerende effekt Lynetteholm har på gennem-
strømningen i Øresund over en given tidsperiode, og vil således
ikke blive akkumuleret over årene med en ”rentes rente”-effekt.
som synes at være spørgsmålets underforståede præmis. Påvirk-
ningen på gennemstrømning i såvel anlægs- som driftsfasen vurde-
res således at være ”Ingen/ubetydelig”.
Det er i henhold til miljøkonsekvensvurderingen vurderingen, at
Lynetteholms påvirkning af vand- og saltgennemstrømningen i
Øresund ikke forringer overfladevandområderne Nordlige Øre-
sund, Køge Bugt og Østersøen, da der ikke er en betydende påvirk-
ning af hverken den økologiske eller kemiske tilstand.
Der er ligeledes ikke i anlægsloven eller implementeringsredegørel-
sen for Lynetteholm fra myndighedernes side stillet særskilte krav
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: MFU spm. om, hvis By og Havns rådgivere har ret i, at anlæggelsen af Lynetteholm kun reducerer saltgennemstrømningen i Øresund med en kvart procent, hvor meget vil det, ifølge ministeren, så reducere saltniveauet i Østersøen efter 30 år og hvordan vil det påvirke livet for fisk og havdyr i Østersøen, til transportministeren
2726102_0002.png
Side 2/2
eller kriterier vedrørende påvirkning af gennemstrømningen i Øre-
sund. Det skal desuden bemærkes, at udvekslingen af vand mv.
med Østersøen sker gennem de tre danske bælter: Lillebælt, Store-
bælt og Øresund. Som en tommelfingerregel vil vandudvekslingen
være fordelt med 1/11 i Lillebælt, 7/11 i Storebælt og 3/11 i Øre-
sund. En lokal blokeringseffekt på 0,25% i Storebælt vil derfor
være større for den samlede vandudveksling for Østersøen end en
lokal blokering på 0,25% i Lillebælt eller Øresund.
Lynetteholm adskiller sig i øvrigt fra Øresundsbroprojektet ved, at
påvirkningen er af mere lokal karakter. Øresundsbroen strækker
sig tværs over Øresund i området ved Drogdentærsklen, hvor den
egentlige regulering af vandskiftet finder sted. Øresundsforbindel-
sen kunne derfor risikere at bidrage yderligere til tærskeleffekten
og derved gøre det sværere at udveksle vand og salt mellem Øster-
søen og Kattegat via Øresund.
Dette er ikke tilfældet med Lynetteholm. Lynetteholms blokering af
Kongedybet medfører, at strømmen presses øst om Lynetteholm,
hvorfor der finder en strømforstærkning sted i dette område. Lige-
ledes finder der en strømforstærkning sted i Hollænderdybet øst
for Middelgrunden som kompensation for den manglende trans-
port gennem Kongedybet. Lynetteholms blokerende effekt og på-
virkning af middelstrømmen er ifølge DHI’s ”Notat vedr. screening
af kompensationsafgravninger i forhold til vandgennemstrømning
i Øresund” ganske beskeden.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen