Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2715123_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2023
2023-2202
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 178:
Før valget blev dumpningen af forurenet slam i Køge Bugt stoppet
på grund af borgerprotester. Der var tale om slam, der er gravet op
af Københavns Havn i forbindelse med udgravninger til Lynette-
holm og som blandt andet er forurenet af tungmetaller. Man har si-
denhen valgt at dumpe det forurenede slam indenfor Lynetteholms
perimeter. Problemet er, at perimeteren – altså skelettet omkring
det bassin, man laver i havet, hvor der senere skal fyldes jord i –
ifølge rådgivningsvirksomheden Rambøll, er utæt. Det betyder, at
der siver vand, der er forurenet med tungmetaller, ud i havet, når
man fylder forurenet slam i perimeteren. Og for nylig slog miljømi-
nisteren fast, at der ikke må udledes tungmetaller i havet, der er for
meget af i forvejen. Vil ministeren redegøre, hvilke målinger der er
foretaget af den koncentration af tungmetaller der findes i havet
omkring Lynetteholm i forvejen, der viser, om By og Havn overho-
vedet må tillade udsivning af for eksempel bly, kviksølv, kobber el-
ler zink?
Svar:
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet en udtalelse fra Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S, som jeg kan henholde mig til:
”By og Havn bemærker indledningsvist, at der ikke på noget tids-
punkt har været tale om at klappe ”forurenet slam” i Køge Bugt.
Som anført i implementeringsredegørelsen, der indgik i grundlaget
for Lov om Anlæg af Lynetteholm (Lov nr. 1157 af 11. juni 2021),
skulle den forurenede del af det opgravede materiale fra havbun-
den, hvori indholdet af miljøfremmede stoffer oversteg klapvejled-
ningens øvre aktionsniveau, ikke ”klappes”, men derimod depone-
res i det eksisterende deponi ved Lynetten på Refshaleøen.
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: MFU spm. om, hvilke målinger der er foretaget af den koncentration af tungmetaller der findes i havet omkring Lynetteholm i forvejen, der viser, om By og Havn overhovedet må tillade udsivning af for eksempel bly, kviksølv, kobber eller zink, til transportministeren
2715123_0002.png
Side 2/2
Den politiske aftale af 31. maj 2022 mellem den daværende rege-
ring (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Libe-
ral Alliance om bl.a. at indbygge havbundssediment fra Lynette-
holms fase 2 indenfor fase 1 perimeterdæmningen, ændrer ikke
ved, at den forurenede del af det opgravede materiale placeres i de-
poniet på Refshaleøen, og således ikke indbygges i Lynetteholm.
Den del af det opgravede havbundssediment, som jf. den politiske
aftale af 31. maj 2022 skal indbygges i Lynetteholm, har således la-
vere indhold af miljøfremmede stoffer end de kravværdier, der er
fastlagt for nyttiggørelse i Lynetteholm.
Det kan oplyses, at målinger af koncentrationer af tungmetaller i
havet omkring Lynetteholm er fremlagt i afsnit 12.2.3 i miljøkonse-
kvensrapporten for Lynetteholm (Rambøll, 2020). Det fremgår, at
der er udført målinger af tungmetaller hver måned i 2017 i Køben-
havns Yderhavn ud for det nordvestlige hjørne af Refshaleøen,
samt i sommeren 2020 i Kongedybet nær det fælles kloakudløb fra
renseanlæggene Damhusåen og Lynetten.
Der bemærkes, at der ikke er tale om at By og Havn, som anført af
spørgeren, ”må tillade udsivning”, men derimod at By & Havn må
udlede vand fra Lynetteholms dæmningsperimeter i henhold til vil-
kår fastlagt af miljømyndighederne.
Vilkårene for drift af Lynetteholm er fastlagt af Miljøstyrelsen og
anført i implementeringsredegørelsen. Miljøstyrelsen har herunder
fastlagt kravværdier for udledning af vand i takt med, at området
fyldes op. Vandet udledes, som anført i implementeringsredegørel-
sen, ved en kombination af pumpning gennem en ledning, samt en
mindre del ved udsivning gennem perimeterkonstruktionen.
Der gøres opmærksom på, at Trafikstyrelsen den 31. marts 2023
sendte en supplerende miljøkonsekvensrapport om blandt andet
nyttiggørelse af havbundssediment i Lynetteholms fase 1 i offentlig
høring. Det fremgår af rapporten, at projektændringerne ikke vur-
deres at give anledning til ændring i de udledningskoncentrationer,
som blev fastlagt af Miljøstyrelsen i implementeringsredegørelsen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen