Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2713986_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. maj 2023
Strafferetskontoret
Maya Erhard Huniche
2023-0032/45-0085
2826678
Besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 177 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Peter Hummelgaard
/
Tue Vemmelund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om beslaglagte og konfiskeret køretøjer som konsekvens af lovgivningen om vanvidskørsel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 177 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange køretøjer der hhv. er blevet
beslaglagt og konfiskeret som konsekvens af lovgivningen om
vanvidskørsel i perioden 31. marts 2021-28. februar 2023?
- Vil ministeren oversende en oversigt over årsagerne til beslag-
læggelser (procentvis), f.eks. fartoverskridelser, alkohol mv.,
som konsekvens af vanvidskørsel i perioden 31. marts 2021-28.
februar 2023?
- Vil ministeren oplyse ejerforholdene på de køretøjer, der er
hhv. beslaglagt og konfiskeret som konsekvens af lovgivningen
om vanvidskørsel i perioden 31. marts 2021-28. februar 2023,
f.eks. antallet af biler, hvor ejer er identisk med føreren, antallet
af leasingkøretøjer, antallet af køretøjer ejet af virksomheder
samt antallet af køretøjer ejet af andre privatpersoner end føre-
ren?
- Vil ministeren oplyse i procent, hvor stor en del af sagerne der
er sket beslaglæggelse efter lovgivningen om vanvidskørsel,
hvor politiet mistænker eller formoder, at føreren har relationer
til bande- eller rockergrupperinger?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at der i perioden fra den 1. april 2021
til den 28. februar 2023 er registreret i alt 1.831 køretøjer, som
er eller har været beslaglagt i politiets sagsstyringssystem (POL-
SAS) som følge af vanvidskørsel.
Tallet for perioden fra 1. april 2021 til 20. marts 2022 udgør 996
køretøjer og er fremkommet på baggrund af en høring af samt-
lige politikredse efter anvisning om at trække tallene ensartet
baseret på politikredsenes søgninger på gerningskoden for kon-
fiskation af motordrevet køretøj i POLSAS. Resultaterne af
disse søgninger er herefter gennemgået manuelt i kredsene.
Rigspolitiet har for perioden fra den 21. marts 2022 til den 28.
februar 2023 registreret 835 køretøjer, som er eller har været be-
slaglagt følge af vanvidskørsel. Tallet er opgjort den 17. maj
2023 og fremkommet på baggrund af et centralt dataudtræk fo-
retaget af Rigspolitiet.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at det ikke ved et elektronisk
udtræk i politiets systemer er muligt at oplyse årsagerne til be-
slaglæggelser af køretøjer i perioden 31. marts 2021 til 28. fe-
bruar 2023 som følge af vanvidskørsel. Det skyldes blandt
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om beslaglagte og konfiskeret køretøjer som konsekvens af lovgivningen om vanvidskørsel, til justitsministeren
2713986_0003.png
andet, at antallet af beslaglagte køretøjer på baggrund af van-
vidskørsel delvist er fremkommet på baggrund af en høring af
politikredsene, som har gennemgået sagerne manuelt. En opgø-
relse af baggrunden for de foretagne beslaglæggelser vil derfor
til dels forudsætte en yderligere manuel gennemgang af sager
om beslaglagte køretøjer som følge af vanvidskørsel. Rigspoli-
tiet har på baggrund af det stillede spørgsmål ikke fundet anled-
ning til at anmode politikredsene om at foretage en sådan for-
nyet gennemgang med henblik på at få oplyst årsagerne til be-
slaglæggelse af køretøjerne.
Rigspolitiet har imidlertid i anledning af det stillede spørgsmål
foretaget et dataudtræk på sigtelser registreret med søgenøglen
vanvidskørsel i perioden fra den 31. marts 2021 til den 28. fe-
bruar 2023 fordelt på gerningskoder. Dataudtrækket er opgjort
den 2. maj 2023.
2021
Vold mod nogen i offentlig tjeneste mv.
Uagtsomt manddrab i forbindelse med færdsels-
uheld
Kvalificeret vold
Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse
med færdselsuheld
Forvoldt fare for liv eller førlighed
Færdselsuheld spirituskørsel med personskade
Færdselsuheld spirituskørsel uden personskade
FUH. Motordrevet køretøj, euforiserende stoffer
med personskade
Færdselsuheld, spirituskørsel, ej betryggende med
personskade
Færdselsuheld, motorfører, spirituskørsel, ej be-
tryggende uden personskade
Spirituskørsel
Hastighedsovertrædelse ved forbudstavle
ATK - Hastighedsovertrædelse, færdselstavle
Kørsel frem mod rødt lys (klip)
Forkert lygteføring, manglende afmærkning
Cykel- og motorløb
Overtrådt hastighedsbestemmelse, § 42 og § 43a
ATK - Hastighedsovertrædelse
I alt
1
-
-
9
117
16
130
-
-
-
350
82
16
1
-
1
109
39
871
2022
-
1
1
7
112
29
223
1
1
2
666
50
26
-
1
-
109
64
1.293
2023
-
-
-
-
6
4
24
-
-
-
57
6
6
-
-
-
16
9
128
i alt
1
1
1
16
235
49
377
1
1
2
1.073
138
48
1
1
1
234
112
2.292
Ovenstående opgørelse er baseret på tal fra politiets sagssty-
ringssystem (POLSAS), hvorfor opgørelsen er behæftet med en
vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om beslaglagte og konfiskeret køretøjer som konsekvens af lovgivningen om vanvidskørsel, til justitsministeren
sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det be-
mærkes endvidere, at opgørelsen er baseret på dynamiske data,
hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der
kunne ske ændringer afhængig af tidspunktet for udtrækket af
oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efter-
registreringer.
Herudover skal det bemærkes, at søgenøgler er foruddefinerede
ord og/eller begreber, der løbende vurderes at kunne give en
analysemæssig værdi afhængig af den enkelte kriminalitets-
form. Der er ikke systematiske krav om anvendelsen af søgen-
øgler, og der sker løbende en revision af søgenøglerne baseret
på udviklingen i kriminaliteten. Søgenøgler kan anvendes på
tværs af forskellige kriminalitetsformer og dermed forskellige
gerningskoder. Hvis en sag ændrer karakter som resultat af ef-
terforskningen, vil dette også få betydning for de anvendte sø-
genøgler, der i større eller mindre grad skal ændres i takt her-
med. Søgenøgler er således velegnede i en efterforskningsmæs-
sig sammenhæng, men er ikke oprettet med henblik på brug til
statistiske opgørelser. Det bemærkes således, at opgørelse af an-
tallet af sager på baggrund af søgenøgler er forbundet med usik-
kerhed.
Rigspolitiet skal for så vidt angår andet og tredje underspørgs-
mål bemærke, at tilvejebringelse af oplysninger om henholdsvis
ejerforhold og relationer til bande- eller rockergrupperinger på
beslaglagte køretøjer vil forudsætte en manuel gennemgang af
samtlige sager vedrørende beslaglagte køretøjer. Rigspolitiet
har ikke på baggrund af det stillede spørgsmål fundet anledning
til at anmode politikredsene om at foretage en fornyet gennem-
gang af sagerne med henblik på at få afdækket henholdsvis ejer-
forhold eller relationer til bande- eller rockergrupperinger.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antal-
let af konfiskerede biler som følge af lovgivningen om vanvids-
kørsel i perioden 31. marts 2021-28. februar 2023.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om beslaglagte og konfiskeret køretøjer som konsekvens af lovgivningen om vanvidskørsel, til justitsministeren
karakter, herunder om udfaldet af eksempelvis en konfiskations-
påstand.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende konfiskation som følge
af vanvidskørsel. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk ud-
træk fra POLSAS at tilvejebringe de ønskede oplysninger. Det
vil således forudsætte en omfattende manuel gennemgang af
mange sager, hvis de ønskede oplysninger skal tilvejebringes.”
Side 5/5